شرکت خودروسازی زامیاد قیمت جدید وانت زامیاد کارون (پادرا پلاس دوکابین) را اعلام کرده است. قیمتی که این شرکت در سال 1404 برای این خودرو اعلام کرده، 870835000 تومان است.
وارداذه نیز می گوید که زمان فروش وانت زامیاد کارون، پاییز 1401 است و این خودرو دارای قدرت 420 میلیون تومان است. همچنین قیمت این خودرو در تابستان 1402 برابر با 710190000 تومان و در پاییز 1403 860000000 تومان بوده است.
به غیر از تغییرات قیمت، تغییرات دیگری نیز در این خودرو وجود دارد و این شرکت قصد دارد زامیاد کارون را با بهبودهای بیشتری در آینده عرضه کند.
مجلس شورای اسلامی برای داخل شدن در خودرو زامیاد، توضیحات زیر را ارائه کرده است:
شرکت زامیاد سالهاست که خودرو کار تولید میکند. از ویژگیهای خودرو کار، استحکام، دوام بالا و قیمت مناسب آن است. خودروهای کار نقش بسیار مهمی در تامین درآمد خانوارها دارند؛ به طوری که گاها تا سه خانواده امکان امرار معاش از خودرو کار زامیاد را داشتهاند.
با توجه به تحقیقات بازار انجام شده و درخواستهای موجود برای یک خودرو ارزان و با کیفیت بالا که توان حمل بار و مسافر را همزمان داشته باشد، شرکت زامیاد اقدام به طراحی و تولید خودرو کارون کرده است که با توجه به عدم آگاهی و اشراف ناکافی برخی از مسئولان نسبت به حوزه خودروهای تجاری، اطلاعات اشتباهی در شبکههای اجتماعی و برخی رسانهها منتشر شده است.
در این باره، نکات زیر قابل توجه است:
1. از آنجا که شاسی نیسان زامیاد از فولاد آلیاژی با استحکام بالا ساخته شده، توانایی تحمل بارهای بیش از ظرفیت اسمی خود را دارد و از همین رو شرکت زامیاد تصمیم به استفاده از این شاسی در دیگر خودروهای خود گرفته است؛ زیرا به دلیل وجود قالبها و ابزارهای تولیدی، نیاز به سرمایهگذاری نداشته و با توجه به تیراژ بالا، قیمت تمامشده آن بسیار رقابتی بوده و خدمات پس از فروش آن نیز به راحتی و با کمترین قیمت، قابل عرضه به مصرفکنندگان است.
2. موتور +M24 یکی از قویترین و کمهزینهترین موتورهای تولیدی کشور است که توانایی ایجاد گشتاور مناسب برای خودروی کار را دارد. لازم به توضیح است که در موتورهای تولیدی شرکتهای خودروساز معمولاً اجزای اصلی موتور شامل سیلندرها، میل لنگ و… جهت صرفهجویی در قالب و ابزار عمدتاً طی سالیان متمادی بدون تغییر بوده و اجزای پیرامونی موتور شامل سیستمهای سوخترسانی و تزریق سوخت، دریچههای ورودی هوا و سوخت و سیستم خروجی دود و… دچار تغییرات بسیار زیادی می شوند تا امکان رسیدن به استانداردهای بالاتر را داشته باشند. بنابراین، تخصص نداشتن در این زمینه توسط برخی چهرههای نامرتبط با این صنعت باعث رفتارها و گفتارهای غیرکارشناسی میشود.
3. به منظور سازگاری اتاق با شاسی و قوای محرکه خودرو، باید آزمایشات فنی بسیاری در مراکز آزمایشگاهی مورد تایید موسسه استاندارد ایران و یا شرکتهای بازرسی و استاندارد خارج از کشور طی شود که خودروی کارون به دلیل انجام تغییرات عمده در سیستم تعلیق، انتقال قدرت، سیستم سرمایش، فرمانپذیری و… تمامی این تاییدیهها را اخذ کرده است. بنابراین، برخلاف تصور افراد ناآگاه، امکان تولید و شمارهگذاری هر خودرویی بدون اخذ تاییدیههای تعریف شده وجود ندارد.
4. اتاق سرنشین و اتاق بار خودروی کارون هم اکنون توسط دیگر خودروسازان تولید و به مصرف میرسد؛ کما اینکه این مدل اتاق مطابق با مدلهای خودروسازان بزرگی همچون تویوتا و نیسان تا سال 2016 در حال تولید بوده است. بسیاری از خودروسازان حتی علیرغم تولید مدلهای جدید، نسبت به تولید مدلهای قدیمی خود برای بازارهای مورد درخواست با قیمت مناسب اقدام می کنند.
5. سیستم انتقال قدرت خودروی کارون به منظور سرعتیتر شدن نسبت به خودروی نیسان، چابکتر بوده و امکان تامین توامان قدرت و سرعت مناسب را برای خودروی کارون فراهم کرده است. این خودرو برخلاف اینکه انتقال قدرت صرفاً توسط اکسل عقب صورت میپذیرد توانایی تردد در جادههای صعبالعبور را به راحتی دارد.
6. از آنجا که تحریمها سبب فشار اقتصادی مضاعفی بر قشر زحمتکش جامعه شده است، شرکت زامیاد در جهت مسئولیت اجتماعی خود اقدام به معرفی خودروی کارون با کاربری همزمان باری و مسافری با تقریباً 40 درصد ارزانتر از قیمت خودروی مشابه موجود در بازار (با مشخصات فنی تقریبی) کرده است.
شرکت خودروسازی زامیاد نیز اخیرا از پادرا پلاس دوکابین به نام وانت کارون خبر داده است. کیفیت این خودرو همواره مورد چالش بوده است اما این شرکت می گوید که قصد دارد با استفاده از نمایندگیهای معتبری، هرچه فروش این خودرو را بالا ببریم.
این شرکت برای وانت زامیاد کارون از همان موتور و گیربکسی استفاده کرده که قبلا در پادرا پلاس دیده بودیم. خودرو زامیاد کارون قدرت 94 اسب بخار را در دور موتور 4500 دارد و بر اساس اعلام خودروسازی زامیاد، این خودرو دارای مصرف سوخت 16.1 لیتر در شهر و 9.27 لیتر در جاده است.