وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین از استاندارد ملی جدید برای ایمنی باتری خودروهای برقی رونمایی کرده است که از اول جولای ۲۰۲۶ اجرایی خواهد شد. این استاندارد “الزامات ایمنی برای باتریهای نیروی محرکه خودروهای برقی” نام دارد و نخستین استاندارد جهان است که از تولیدکنندگان میخواهد حتی در صورت وقوع پدیده “انتقال داخلی حرارت”، نباید باتری دچار آتشسوزی یا انفجار شود.
در این استاندارد جدید، منع کامل آتش و انفجار حتی در صورت وقوع انتقال حرارت الزامی شده است. همچنین استاندارد جدید تأکید میکند که دود حاصل از حادثه نباید برای سرنشینان خطرناک باشد.
از دیگر تغییرات در این استاندارد میتوان به آزمونهای جدید برای ارزیابی ایمنی عملیاتی اشاره کرد. یکی از این آزمونها، ضربه از زیر خودرو برای بررسی ایمنی باتری در برابر برخورد از ناحیه زیرین است. همچنین آزمون دیگری به نام ایمنی چرخه شارژ سریع وجود دارد که در آن باتریها باید ۳۰۰ چرخه شارژ سریع را پشت سر بگذارند. در این چرخه، باتریها نباید در تستهای اتصال کوتاه دچار آتشسوزی یا انفجار شوند.
استاندارد جدید چینیها، با یک حادثه پر سر و صدا برای خودروی برقی شیائومی SU7 همزمان شده است. در این حادثه مرگبار خودرو پس از تصادف آتش گرفته و سه نفر از سرنشینان جان خود را از دست دادند. این حادثه توجه عمومی را به خطر آتشسوزی باتری پس از تصادف جلب کرده است.
اجرای این استاندارد ممکن است هزینههای تحقیق و توسعه برای شرکتهای کوچک و متوسط را افزایش دهد و در کوتاه مدت منجر به ادغام و تمرکز بازار شود. کارشناسان معتقدند در بلندمدت هم مزایای این استاندارد بسیار زیاد خواهد بود. برای مثال، ایمنی بیشتر به کاهش هزینههای پنهان بیمه، تعمیرات و نگهداری منجر شده و ارزش بیشتری برای کل زنجیره تأمین خودروهای برقی ایجاد خواهد کرد.