نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ که از ۳ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار میشود، از مهمترین رویدادهای صنعت خودرو در آسیا محسوب میشود. این نمایشگاه نزدیک به ۷۰ برند خودرویی چینی و بینالمللی را بهمراتب دارای مجوز فروش خودرو در کشور چین را در خود جای داده است. تمام این برندها قصد دارند بیش از ۱۰۰ مدل جدید یا بهروزرسانیشده را بهصورت زنده به نمایش بگذارند. ظاهرا تهاجمی شدن و رقابتهای سخت در عرصه خودروهای برقی از ویژگیهای اصلی این رویداد خواهد بود.
برندهای پرفروش چینی مانند بیوایدی و جیلی (BYD و Geely) در中心 توجهات این رویداد قرار دارند. این دو شرکت قصد دارند با مدلهای جدید خود جایگاه خود را در بازار تقویت کنند. در کنار این غولهای چینی، خودروسازان خارجی مانند فولکسواگن، نیسان، تویوتا و برند کادیلاک از جنرال موتورز نیز در این مسابقه شرکت میکنند.
بازار چین، که برترین بازار تولید و فروش خودروهای برقی و هیبریدی جهان است، شاهد یک رقابت یکطرفه است. بر خلاف بازار جهانی، که فقط در چند سال گذشته به فراتر از ۲ میلیون فروش در سال رسیده است، چین در دو سال اخیر ۵ میلیون پلتفرم فروش را در بازار خود به ثبت رسانده است. این آمار مورد انتظار نیست و بنابراین این رقابت هیچ فرمانی برای این کشور نمیطلبد.
با وجود این رقابت، بازار چین از نظر اضافه کردن مالیات به خودروهای برقی بسیار دلآمیزتر از سایر مناطق است. بازیگران مهم در بازار برقی چین، از تسلا گرفته تا برندهای نظیر جیلی و بیوایدی، برای حریفان خود موفقیتهایی کسب کردهاند، اما این قبیل موفقیتها به معنای سهم بازار تسلا نیست. سهم بازار این شرکت در بازار برقی باتریدار چین از ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۹ درصد در سه ماهه اول ۱۴۰۴ کاهش یافته است.
این کاهش، در حالی رخ میدهد که تسلا از سال ۲۰۲۱ به دلیل اعتراض یک مشتری در محل نمایشگاه، در نمایشگاههای خودرویی چین شرکت نکرده است. در مقابل، مدلهایی مانند ایکسپنگ G6 و زیکر E6 با امکانات پیشرفتهتر و قیمتهای پایینتر، تهدیدی جدی برای مدل Y هستند.
اتحاد روسیه و ایران با گشایش یک دیوار توسط تالابUTORخ throw