موتورسیکلت Cf 150؛ معرفی + مشخصات فنی
این مطلب آخرین خودرو به بررسی موتور CF 150 که توسط شرکت جهان رو در ایران مونتاژ و عرضه می شد می پردازیم.
تا کنون موتورهای چینی زیادی تجربه حضور در کشور ما را داشتهاند که یکی از این محصولات نیز Cf 150 بوده که توسط شرکت CF Moto تولید شده است. این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۹۸۹ در زمنیه تولید موتورسیکلت و اسکوتر آغاز کرد و تا کنون محصولات زیادی را تولید و به دیگر کشورها صادر کرده است. موتور Cf 150 ساخت این شرکت نیز محصولی از سبک نیکد است که ظاهری نسبتا جذاب و مشخصات فنی قابل قبولی دارد. این موتورسیکلت توسط شرکت جهانرو مونتاژ و به بازار ایران وارد شد. در ادامه این مطلب به همه مشخصات ظاهری و فنی موتور Cf 150 خواهیم پرداخت.
طراحی و ظاهر Cf 150
هنگام نگاه کردن به موتورسیکلت Cf 150 اولین چیزی که توجه را جلب میکند فرم بدنه الاستیک و باریک آن است که جلوهای خاص به آن میبخشد و در مجموع با ظاهری نسبتا جذاب روبهرو هستیم. طراحی این موتورسیکلت توسط استودیو Kiska انجام شده که طراحی موتورهای دیگری ازجمله هاسکوارنا و کی تی ام را نیز انجام داده است. این محصول چینی در رنگهای مختلف ازجمله مشکی، قرمز، سفید، نقرهای و آبی عرضه شده است اما کیفیت رنگ و فلاپهای آن معمولی و در حد قیمت آن بوده و نباید انتظارات زیادی از کیفیت آنها داشت. طراحی چراغ جلو Cf 150 مشابه موتورهای کی تی ام است که حالتی کشیده و نسبتا بزرگ دارد و پایین آن به صورت دیلایت است. چراغ راهنماهای این موتور که در دو طرف چراغ اصلی قرار دارند نیز حالتی نوک تیز دارند. چراغ عقب این موتور نیز حالتی نسبتا جذاب دارد و راهنماهای عقب نیز هماهنگ با راهنماهای جلو هستند.
صفحه کیلومتر این موتورسیکلت ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است که در سمت چپ مدل آنالوگ آن قرار دارد که دور موتور را نمایش میدهد و طراحی آن مشابه موتورهای KTM است. در سمت راست نیز صفحه کیلومتر دیجیتال قرار دارد که اطلاعات مختلفی ازجمله ولتاژ باتری، درجه حرارت آب موتور، مقدار بنزین و ساعت را به نمایش میگذارد. در سمت چپ کیلومتر نیز چراغ راهنما چپ و چراغ نور بالا و پایین وجود دارد و در سمت چپ آن چراغ راهنما چپ مشاهده میشود. فرمان Cf 150 از نوع لولهای است و در سمت راست آن کلیدهای قطع و وصل برق، چراغ و استارت وجود دارد و در سمت چپ آن نیز کلیدهای تغییر حالت رانندگی، بوق، کلید راهنما و نور بالا لحظهای و ثابت قرار دارد. آینههای موتور Cf 150 اندازه نسبتا بزرگی دارند و به دلیل داشتن پایههای خمیده، دید مناسبی را از پشت سر فراهم میکنند.
طراحی و ظاهر Cf 150
زین این موتور به صورت یک تکه است که چندان نرم و راحت نیست و برای مسافتهای طولانی باعث خستگی میشود. در قسمت عقب این موتور دستگیرهای برای کنترل ترکنشین وجود ندارد اما به حالتی طراحی شده است که قابلیت کنترل ترک نشین را فراهم میکند. همچنین زین این موتور در قسمت راننده فضای جادار و مناسبی دارد اما فضای آن در قسمت ترک نشین چندان راحت و جادار نیست. وزن موتورسیکلت Cf 150 نیکد در حالت خشک تقریبا ۱۳۵ کیلوگرم است. همچنین ابعاد این موتور به شرح زیر هستند:
طول ۲۰۵ سانتیمتر- عرض ۷۹ سانتیمتر- ارتفاع ۱۰۷ سانتیمتر
مشخصات فنی Cf 150
در بخش مشخصات فنی Cf 150 نیز باید انتظاراتی در حد قیمتی که دارد از آن داشت و به چشم یک موتورسیکلت خیلی قدرتمند و بدون عیب و نقص به آن نگاه نکرد. این محصول دارای یک انجین ۱۴۹.۵ سیسی ۴ زمانه تک سیلندر دو سوپاپ است که آرایش سوپاپها نیز از نوع SOHC است. پیشرانه این موتور توانایی تولید ۱۲.۳ اسب بخار قدرت در ۸۲۵۰ دور در دقیقه و ۱۱.۵ نیوتنمتر گشتاور را در ۶۵۰۰ دور در دقیقه دارد. بنابراین این محصول در مقایسه با دیگر رقبای خود قدرت چندان زیادی ندارد و انجین آن عملکرد معمولی دارد. قدرت تولید شده توسط انجین این موتور به واسطه یک گیربکس ۶ دنده و زنجیر به چرخ عقب آن منتقل میشود. سیستم سوخت رسانی Cf 150 ساخت شرکت Bosch آلمان بوده و از نوع انژکتور است. حجم مخزن سوخت این موتور نیکد، ۱۰ لیتر بوده و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر حدودا ۲.۴ لیتر است و با پر بودن باک آن میتوان در ایدهآلترین حالت ممکن تا ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کرد.
تجربه سواری و رانندگی با Cf 150
موتورسیکلت Cf 150 در کلاس موتورهای نیکد قرار دارد و به همین دلیل طراحی آن به صورتی است که تجربه سواری نسبتا راحتی را به ارمغان میآورد. همچنین مناسب بودن فاصله فرمان یک تکه این موتور تا محل نشستن راکب باعث میشود که هنگام رانندگی فشاری به کمر و مچ دست وارد نشود. کمک فنرهای جلو Cf 150 در سطوح صاف و هموار عملکرد مناسبی دارند اما بعد از گذر از جادههای ناهموار میتوان متوجه سفتی آنها شد اما کمک فنر عقب آن عملکرد مطلوبتری دارد و در شرایط جادهای هموار و ناهموار ضربات را به خوبی دفع میکند و سواری نرمی را به ارمغان میآورد. اما در مجموع عملکرد سیستم تعلیق این موتور معمولی است و نباید توقع زیادی از آن داشت. همچنین سیستم ترمز سی اف ۱۵۰ کیفیت و عملکرد مطلوبی دارد و ترمزگیری سریع و باکیفیتی دارد. هنگام روشن کردن موتورسیکلت Cf 150 و رانندگی با آن میتوان متوجه عدم توان بالا آن شد و به معمولی بودن سرعت و شتاب آن پی برد. حداکثر سرعتی که میتوان با این موتور تجربه کرد، ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که این عدد در شرایط مختلف رانندگی متغیر و متفاوت است. این محصول میتواند در مدت ۶ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد برساند اما درصورتی که حالت رانندگی روی اکونومی قرار داده شود برای رسیدن سرعت ۰ به ۶۰ به ۸ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. این موتور هندلینگ و فرمان پذیری مناسبی دارد و برای مانور دادن در خیابان عملکردی مطلوب و قابل قبول دارد.
نقاط ضعف و قوت Cf 150 و جمع بندی
استفاده از این موتورسیکلت برای رانندگی در تهران بسیار مشکل است به دلیل عدم ساخت رانندهی نقش و اعلامیههای مربوط به ان ازقبیل تبلیغات درشرایط زیر
جمعی کبرا و معایب سی ف 150