نمایشگاه خودروی شانگهای این هفته آغاز به کار کرد و دهها خودروی جدید را به نمایش عمومی رساند. از جمله نسل جدید لکسوس ES که حالا در دو نسخه هیبریدی و تمامبرقی عرضه میشود و چند مدل مفهومی لوکس از برندهای اروپایی شامل فولکس واگن، بیامو و مرسدسبنز.
در حالی که نمایشگاههای خودرو در آمریکا و اروپا بهتدریج کمرنگ شده و هر سال شاهد رونماییهای کمتری هستیم، انواع رویدادها در چین با شکوه هرچه تمامتر برگزار میشوند. سدانها همچنان در چین محبوب هستند. بیوک مدل مفهومی و آیرودینامیک الکترا GS و تویوتا سدان پرچمدار تمامبرقی bZ7را مخصوص چین رونمایی کردند.
نیسان نیز یک پیکاپ هیبریدی قابلشارژ به نام فرانتیر پرو را معرفی کرد که البته ارتباطی به مدل فروختهشده در بازار جهانی ندارد. علاوه بر برندهای خارجی، تولیدکنندگان چینی نیز مجموعهای باورنکردنی از مدلهای جدید را به نمایش گذاشتند.
این نمایشگاه بار دیگر نشان داد که چین بهعنوان یکی از پیشروترین بازارهای خودروی جهان، به نوآوری و تنوع مدلهایش ادامه میدهد. از خودروهای الکتریکی پرسرعت گرفته تا شاسیبلندهای لوکس و ونهای آیندهنگرانه، شانگهای میزبان جذابترین تحولات صنعت خودرو بود.
آئودی در چین یک برند جدید راهاندازی کرده که بهطور گیجکنندهای AUDI نام دارد و تنها تفاوت آن این است که خودروساز آلمانی فراموش کرده کلید Caps Lock را خاموش کند! اولین محصول این پروژه جدید، E5 اسپورتبک است که طراحی آن تقریباً مشابه خودروی مفهومی E نمایشدادهشده در پاییز گذشته است.
این خودرو کمی از A6 آوانت کوتاهتر است و چهار پیشرانه تمامبرقی مختلف با دیفرانسیل عقب یا تمامچرخ را ارائه میدهد. قدرتمندترین نسخه ۷۷۶ اسببخار قدرت دارد و این استیشنواگن را در ۳٫۴ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
فولکسواگن سه مفهوم جدید را رونمایی کرد که نشاندهنده برنامه این خودروساز برای معرفی ۳۰ مدل جدید در چین تا سال ۲۰۲۷ است. ID.ERA یک شاسیبلند سهردیف فولسایز با سیستم هیبریدی قابلشارژ و افزایشدهنده برد است. این خودرو با یکی از پیشرانههای هیبریدی قابل شارژ که یک موتور بنزینی بهعنوان ژنراتور برای شارژ باتری در حین حرکت عمل میکند، مجهز است.
ID.AURA یک سدان ظریف مبتنی بر پلتفرم جدید کامپکت است که ویژه بازار چین توسعه یافته و مجهز به یک سیستم اینفوتینمنت با «دستیار هوش مصنوعی انساننما» است. ID.EVO یک شاسیبلند تمامبرقی فولسایز با معماری ۸۰۰ ولت است که هدف آن جذب خریداران جوان است.
هوندا در نمایشگاه شانگهای از هوندا GT رونمایی کرد، یک فستبک اسپرت که بهعنوان پرچمدار سری Ye (سری خودروهای الکتریکی این برند در چین) معرفی شد. این خودرو در دو نسخه با طراحی متفاوت جلو عرضه میشود.
مزدا پیش از نمایشگاه شانگهای، طراحی ظریف شاسیبلند EZ-60 را فاش کرده بود، اما در این رویداد جزئیات بیشتری درباره پیشرانه آن منتشر کرد. این خودرو که حدود ۵ اینچ (۱۲٫۷ سانتیمتر) از مزدا CX-50 بلندتر است، با همکاری چانگان توسعه یافته و اساس آن با شاسیبلند Deepal S07 این شرکت مشترک است.
برد تمامبرقی EZ-60 ۳۷۲ مایلی (۶۰۰ کیلومتری) است و نسخه هیبریدی قابل شارژ آن به برد ۶۲۱ مایلی (۱۰۰۰ کیلومتری) مجهز است. فضای داخلی خودرو شامل یک صفحهنمایش لمسی ۲۶٫۵ اینچی با رزولوشن 5K و یک سیستم صوتی ۲۳ بلندگو است.
زیکر، زیرمجموعه غول خودروسازی چین، جیلی، برخی از چشمگیرترین خودروهای این کشور را تولید میکند؛ از استیشنواگن آیرودینامیک ۰۰۷ GT گرفته تا مینیون لوکس و پرزرقوبرق ۰۰۹. در نمایشگاه شانگهای، این برند جدیدترین مدل خود، شاسیبلند فولسایز 9X را رونمایی کرد.
هونگچی بهخاطر سدانهای بزرگ و لوکس خود شناخته میشود، بهویژه برای تأمین خودروهای رسمی دولتی برای رهبران چین از مائو تسهتونگ تا رئیسجمهور کنونی، شی جینپینگ. اما این برند با نام «پرچم سرخ» در نمایشگاه شانگهای از سنت خود فاصله گرفت و یک شاسیبلند آفرود مکعبیشکل بدون نام را معرفی کرد که مجهز به پیشرانه برقی چهارموتوره با سه دیفرانسیل قفلشونده است.
مرسدس بنز با رونمایی از کانسپت ویژن V در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵، استاندارد جدیدی را برای ونهای لوکس برقی تعریف کرده است. فضای داخلی ویژن V به معنای واقعی کلمه یک سالن خصوصی متحرک است. یک تلویزیون ۶۵ اینچی 4K جمعشونده به همراه سیستم صوتی ۴۲ بلندگو، تجربهای سینمایی برای تماشای فیلم یا بازیهای ویدیویی فراهم میکند.
ویژن V بر پایه پلتفرم جدید VAN.EA ساخته شده که از سال ۲۰۲۶ تولید ونهای برقی مرسدس را متحول خواهد کرد. این پلتفرم ماژولار، امکان تولید ونهای متنوع از مدلهای خانوادگی تا لیموزینهای لوکس و VIP را فراهم میکند.