با تصمیم مدیران شرکت سایپا، مهلت آگهی فراخوان شناسایی و بررسی صلاحیت متقاضیان خرید سهام تودلی این شرکت به مدت ۱۵ روز تمدید شد. تاکنون چهار متقاضی پیشنهاد خود را برای خرید سهام این شرکت ارائه داده‌اند و احتمالاً در روزهای آینده، مشتریان دیگری نیز آمادگی خود را اعلام خواهند کرد.

پس از واگذاری پرحاشیه ایران خودرو به کروز، اکنون نوبت به واگذاری سایپا رسیده است تا تکلیف خصوصی‌سازی دومین خودروساز دولتی نیز روشن شود. قرار است ۴۲ درصد از سهام تودلی سایپا متعلق به دولت و به مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) به ارزش تقریبی ۵۰ هزار میلیارد تومان به متقاضی اصلح و دارای شرایط واگذار شود.

اسامی متقاضیان به صورت رسمی اعلام نشده است، اما براساس شنیده‌ها تا کنون چهار پاکت پیشنهاد وصول شده است. نام‌های جدیدی نیز به‌عنوان متقاضی خرید سایپا درخواست پیشنهاد خود را اعلام کرده‌اند.

کرمان موتور به‌عنوان اصلی‌ترین متقاضی سایپا تقاضای خود را اعلام کرده است. این شرکت با ورود به عرصه سهامداری سایپا در سال‌های گذشته و تعامل با این شرکت دولتی برای داخلی‌سازی مشترک محصولات، میل واقعی خود را برای توسعه فعالیت‌هایش نشان داده است.

اگر سایپا به کرمان موتور برسد، استان کرمان به قطب خودرویی ایران تبدیل خواهد شد. در حال حاضر ۶ شرکت خودروسازی در استان کرمان مشغول فعالیت هستند و روی هم بیش از ۳۰۰ هزار خودرو در سال تولید می‌کنند.

گروه انتخاب و برند اسنوا نیز تمایل خود را به خرید سایپا اعلام کرده و قصد دارد وارد عرصه خودروسازی شود. با این حال، تجربه عامل مهمی در تعیین صلاحیت خریدار خواهد بود و این نکته می‌تواند شانس اسنوا را برای خرید سایپا کاهش دهد.

هلدینگ دات وان با پشتیبانی و سرمایه گذاری آقای بابک زنجانی، فعال مشهور اقتصادی، خواهان خرید سایپا است. این شرکت پس از رفع دیون و بازگرداندن اموال، اقدام به تأسیس یک شرکت حمل و نقل با نام “دات وان” کرده است.

چهارمین پاکت پیشنهاد نیز متعلق به هلدینگ GBG است؛ خانواده گرامی مالک برندهای معروف مواد غذایی گلستان، اطلس خودرو، آسان موتور و فرداموتورز به‌عنوان جدیدترین مدعی خرید سایپا وارد گود رقابت شده است.

تمدید زمان آگهی فراخوان سایپا حواشی زیادی داشت. پیگیری‌ها نشان می‌دهد شاید متقاضی پنجمی هم وارد رقابت شود؛ شرکت کروز، مالک ایران خودرو و گروه بهمن در ادامه تصاحب صنعت خودروی ایران، بدنبال فتح کامل جاده مخصوص است و احتمالا با اسم یکی از این دو شرکت و یا حتی رأسا وارد لیست متقاضیان خرید سایپا شود.

مسئولیت واگذاری صحیح و شفاف سایپا برعهده وزیر صمت و رئیس ایدرو است؛ شرکتی که سال‌ها با ثروت مردم ایران بزرگ شده و در عین حال با تولیدات قدیمی و از رده خارج خود زخم بزرگی بر پیکره حمل و نقل ایران برجای گذاشته است.

تا این‌جای سال جدید، سایپا برخلاف بقیه خودروسازها وضعیت خوبی را تجربه نکرده و با سیل عظیم خودروهای ناقص در پارکینگ روبرو است. بحران نبود پیشرانه بروز در سبد محصولات و همچنین روند کند توسعه محصولات جدید باعث شده تا مالک آینده با حجم زیادی از مشکلات دست و پنجه نرم کند.

توسط autokhabari.ir