تویوتا MC8-R، یک خودروی مسابقهای گمنام و بسیار نادر است که بر اساس مدل MR2 ساخته شده است. این خودرو در دهه 90 میلادی با موتور V8 توئین توربو و 600 اسب بخار، در مسابقات لمان در برابر غولهایی مثل مکلارن و پورشه شرکت کرد.
تویوتا با خودروهای قدرتمند و سریعی مثل سوپرا، MR2، سلیکا و لکسوس LFA، نام خود را در دنیای خودروهای پرفورمنس تثبیت کرده است. اما در میان این ستارگان، خودرویی گمنام و فوقالعاده کمیاب وجود دارد که سریعترین و جسورانهترین تلاش تویوتا در دنیای موتوراسپرت محسوب میشود. این خودرو SARD MC8-R نام دارد که توسط شریک موتوراسپرت تویوتا، شرکت SARD، برای رقابت در دسته GT1 در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد.
MC8-R بر پایه پلتفرم تویوتا MR2 توسعه یافت، اما تغییرات آن چنان گسترده بود که شباهت کمی به MR2 اصلی داشت. شاسی جلو تا حدی حفظ شد اما عقب خودرو کاملاً بازطراحی شد تا موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو 1UZ-FE در وسط خودرو جای گیرد. این موتور در نسخه مسابقهای ۶۰۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. بدنه با پانلهای فیبر کربنی سبک و عریضتر، آیرودینامیک بهتری داشت و شاسی حدود ۴۰۰ میلیمتر از محور عقب کشیده شد تا پایداری در سرعتهای بالا تضمین شود.
MC8-R برای رقابت در مسابقه لمان طراحی شد اما در برابر رقبای قدرتمندی مثل مکلارن F1 GTR، پورشه ۹۱۱ GT1 و فراری F40 LM کار سختی داشت. این خودرو در سال ۱۹۹۵ در لمان شرکت کرد اما پس از ۱۴ دور به دلیل مشکلات فنی کنار رفت. در سال ۱۹۹۶ با نسخهای بهبودیافته بازگشت و در جایگاه بیست و چهارم به کار خود پایان داد.
با وجود ناکامیها، MC8-R بهعنوان یکی از معدود تلاشهای مستقل ژاپنی برای رقابت در سطح GT1، جایگاه ویژهای دارد. برای رعایت قوانین همولوگیشن فیا، SARD موظف بود حداقل یک نسخه جادهای تولید کند اما نهایتاً دو نسخه جادهای از MC8-R ساخته شد. یکی از این دو خودرو مدل ۱۹۹۵ با رنگ سفید بود که در سال ۲۰۱۵ دوباره در ژاپن دیده شد و همچنان در شرایط عملیاتی است درحالیکه دیگری مدل ۱۹۹۷ با رنگ مشکی بود که آخرین بار بدون پیشرانه در یک انبار مشاهده شد.
قیمت دقیق این نمونههای جادهای مشخص نیست ولی گفته میشود نسخه سفید در دهه ۲۰۰۰ با قیمتی بیش از ۹۰ هزار دلار به یک کلکسیونر فروخته شده است.