شنیدهها حاکی از آن است که شرکت ایکاپ، به عنوان شراکت مشترک ایران خودرو و پژو، منحل شده و یا در مراحل پایانی انحلال قرار دارد.
شرکت ایکاپ یک سرمایهگذاری مشترک بین ایران و فرانسه بود که در آن ایران خودرو ۵۰ درصد سهم داشت و سهم پژو فرانسه نیز ۵۰ درصد بود. این شرکت در سال ۱۳۹۵ و پس از توافق برجام تاسیس شد و هدف از آن تولید محصولات جدید پژو در ایران و ایجاد یک قطب منطقهای برای پژو در غرب آسیا بود.
در آن زمان قرار بود مدلهای ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ در ایران و تحت مدیریت ایکاپ تولید شوند، اما پس از تولید محدود پژو ۲۰۰۸، ترامپ در آمریکا روی کار آمد و تحریمهای بینالمللی به شدت اعمال شدند و در نهایت فرانسویها از ایران خارج شدند.
با پیش رفتن مذاکرات ایران و آمریکا، اکنون بیشتر از هر زمان دیگری احساس میشود که کشور میتواند به یک توافق نهایی با جامعه بینالمللی در مورد مسائل خود دست یابد. اما در صورت توافق احتمالی، خبری از بازگشت فرانسویها نخواهد بود و حداقل ایران خودرو قصد ندارد همکاری عمیقی با پژو داشته باشد.
با روی کار آمدن مدیریت بخش خصوصی در ایران خودرو، شاهد بودیم که به تدریج زیرمجموعههای اضافی و هزینهبر این گروه صنعتی، یا منحل شدند و یا در مسیر ادغام قرار گرفتند. در مورد ایکاپ نیز شنیدهها حاکی از آن است که این شرکت یا منحل شده و یا در یک قدمی انحلال است.
شنیدهها از منابع آگاه حاکی از آن است که مهندسین و کارکنان ایکاپ به مجموعه مرکزی ایران خودرو آمدهاند و در نقاط مختلف، بسته به نوع نیاز، مشغول به کار میشوند.
این اقدام نشان میدهد که ایران خودرو قصد ندارد برای بدعهدان فرانسوی دوباره فرش قرمز پهن کند و خبری از بازگشت فرانسویها نخواهد بود. البته همچنان بحث تولید محصولات فعلی با نشان پژو و فعالیتهای فنی و پلتفرمی جاری برقرار خواهد بود و این به معنی قطع کامل همکاری بین ایران خودرو و پژو نیست.
اما برای توسعه و تولید محصولات جدید، بدون تردید شریک دیگری جایگزین پژو فرانسه خواهد شد. همچنین، همچنان مطالباتی از زمان برجام از پژو وجود دارد که با انجام توافق احتمالی، این مطالبات باید وصول شود.
اگرچه در ذهنیت عمومی بازار ایران، خودروی چینی و صنعت خودروی چین هنوز کمکیفیت تلقی میشود، اما به نظر میرسد شرکای استراتژیک و جدید ایران خودروییها از سرزمین اژدها خواهند بود.
رشد چینیها در سالهای اخیر باورنکردنی بوده و آنها به بالاترین سطح فنی در تولید خودرو نزدیک شدهاند. بر همین اساس، با روی کار آمدن بخش خصوصی در ایران خودرو و با در نظر گرفتن همکاریهای قدیمی مدیران جدید با شرکتهای مطرح چینی، انتظار میرود چینیها را به صورت عمیق و گسترده در بدنه ایران خودرو ببینیم.
ایران یک کشور در حال توسعه است و الگوی همکاریهای جاری در صنعت خودروی جهان نشان میدهد که برای یک کشور در حال توسعه، شریکی مثل چین میتواند مناسبتر از شرکای آمریکایی یا اروپایی باشد. البته این به معنی حضور انحصاری چینیها نخواهد بود و احتمال دارد شرکایی از ژاپن، اروپا و یا حتی آمریکا را هم در صنعت خودرو ایران ببینیم، اما بدون تردید حضور چینیها از هر کشور دیگری پررنگتر خواهد بود.