برند دنزا در سال 2010 توسط شرکت های مرسدس بنز و بی وای دی تاسیس گردید. مرسدس بنز پس از مدتی از این همکاری خارج شد تا دنزا به یکی از زیرمجموعه های بی وای دی تبدیل شود. بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی CAAM، فروش دنزا در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2025 با 39 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 33 هزار دستگاه رسید.

مدیر بخش طراحی بی وای دی، وولفگانگ اِگِر، که سابقه همکاری با برندهای مطرحی چون آلفارومئو، سئات، لانچیا، آئودی و لامبورگینی را دارد، در نمایشگاه خودرو شانگهای 2025 از محصول جدید دنزا با نام Z رونمایی کرد.

طراحی دنزا Z به ویژه در قسمت عقب شباهت بسیاری به فنگ چنگ بائو Super 9 دارد، خودرویی که سال گذشته در نمایشگاه پکن معرفی شد. نمای جلوی این خودرو و به خصوص فرم چراغ های آن، یادآور محصولات لامبورگینی است.

اگرچه بی وای دی از اعلام مشخصات فنی دنزا Z خودداری کرده است، اما می توان گفت که این خودرو به سامانه فرمان سیمی، تعلیق تطبیقی و قابلیت فرمان پذیری چرخ ها مجهز است. همچنین احتمال عرضه نسخه هیبرید EREV از دنزا Z نیز وجود دارد.

گزارش های رسانه های چینی حاکی از آن است که دنزا Z ممکن است به سامانه خودران کامل با قابلیت جمع شدن فرمان و پدال ها مجهز شود. با این حال، باید توجه داشت که این سامانه فعلا در چین مجاز نیست و به نظر نمی رسد که در آینده نزدیک نیز مجوز آن صادر شود.

در حال حاضر، نمی توان با اطمینان از تولید دنزا Z صحبت کرد، اما به نظر می رسد که طراحی آن تکمیل شده است.

در پایان، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برند دنزا قصد دارد با مدل Z9 GT خود در اروپا با پورشه تایکان اسپرت توریسمو رقابت کند.

توسط autokhabari.ir