شرکت ZF آلمان با معرفی نسل جدیدی از سیستم‌های الکتریکی با بردافزای داخلی، نشان داد که موتورهای بنزینی هنوز هم در آینده خودروهای الکتریکی نقش مهمی خواهند داشت. این سیستم که تولید آن از سال 2026 شروع خواهد شد، راه حلی نوآورانه برای یکی از بزرگترین چالش‌های خودروهای الکتریکی، یعنی محدودیت برد، ارائه می‌دهد.

این سیستم در اصل یک خودروی الکتریکی است که از یک یا چند موتور الکتریکی و باتری استفاده می‌کند، اما بخش کلیدی آن یک موتور بنزینی کوچک است که به عنوان ژنراتور عمل می‌کند و در صورت نبود ایستگاه شارژ، باتری را شارژ می‌کند.

این موتور بنزینی هیچ ارتباط مستقیمی با چرخ‌ها ندارد و فقط نقش تولید برق را ایفا می‌کند. ZF این سیستم را در دو مدل eRE و eRE+ عرضه می‌کند. مدل eRE از یک موتور الکتریکی با اینورتر یکپارچه و مجموعه دنده‌های سیاره‌ای تشکیل شده است و توان خروجی آن بین 93 تا 147 اسب بخار قابل تنظیم است.

مدل eRE+ با افزودن یک کلاچ هوشمند و دیفرانسیل، نه‌تنها می‌تواند به‌عنوان ژنراتور عمل کند، بلکه در صورت نیاز به‌عنوان یک واحد محرکه ثانویه نیز به کار می‌رود و توان آن بین 93 تا 201 اسب بخار تنظیم می‌شود.

فناوری بردافزا چیز جدیدی نیست و قبلاً توسط شرکت‌هایی مانند شورلت و ب‌ام‌و استفاده شده است. با این حال، با افزایش برد خودروهای الکتریکی، استفاده از این فناوری کاهش یافته است. اما ZF معتقد است که هنوز شکاف بزرگی در بازار وجود دارد و این فناوری می‌تواند جایگزینی واقعی برای باتری‌های بزرگ‌تر و گران‌تر یا خودروهای پلاگین‌هیبریدی باشد.

دکتر اتمار شارر، معاون ارشد تحقیق و توسعه فناوری محرکه الکتریکی ZF، می‌گوید: «با وجود برد متوسط 500 کیلومتری خودروهای الکتریکی، اضطراب برد همچنان تأثیر زیادی بر تصمیم خریداران دارد.»

علاقه جدید و تقاضای روبه رشد برای بردافزاها نشان می‌دهد که پتانسیل این فناوری به‌هیچ‌وجه تمام نشده است. این انعطاف‌پذیری به‌ویژه برای بازارهایی مانند چین که شاهد رشد سریع خودروهای الکتریکی با سیستم بردافزا هستند، بسیار ارزشمند است.

توسط autokhabari.ir