هوندا HR-V هیبرید یک کراساوور نسبتاً جمعوجور است که توسط شرکت آذریوردسال به بازار ایران معرفی شد. در ادامه به بررسی این جذاب ژاپنی میپردازیم.
هوندا HR-V (که در برخی بازارها با نامهای Vezel، ZRV و… نیز شناخته میشود) یک کراساوور کوچک از تولیدات شرکت ژاپنی هوندا است که نخستین نسل آن در سال ۱۹۹۹ روانه بازار شد و تاکنون سه نسل از این خودرو به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است.
نسل سوم هوندا HR-V محصول سال ۲۰۲۱ بوده و نسخه کمی بزرگتر آن با نام ZR-V ویژه بازار آمریکای شمالی تولید میشود. شرکت آذریوردسال در سال ۱۴۰۳ عرضه تیپ ادونس این ماشین ژاپنی را در ایران کلید زد تا بالاخره یک کراس اوور جذاب ژاپنی از محصولات هوندا در کشور قابل خرید باشد.
با وجود آنکه این روزها به دیدن طرحهای فوق مدرن خودروهای چینی عادت کردهایم و شاید محصولات سادهتر خیلی به چشممان نیایند، اما هوندا HR-V با بهرهگیری از یک طراحی اصیل و نهچندان پیچیده توانسته بسیار دلنشین ظاهر شود. در طراحی بدنه این خودرو خبری از المانهای فوق مدرن، خطوط پیچ و تاب خورده یا زوایای شکسته آنچنانی نیست، بلکه یک استایل نسبتاً افقی به همراه خطوط و زوایای ملایم، چهارچوب بدنه HR-V را تشکیل دادهاند.
طرح چراغها نیز کشیده و در عین حال ساده به نظر میرسند. استایل کوپه مانند قسمت پشت خودرو هم از دیگر ویژگیهای مثبت طراحی بدنه هوندا HR-V محسوب میشود که میتواند گیرایی و جذابیت نمای بیرونی خودرو را تا حد زیادی نسبت به سایر کراساوورها افزایش دهد.
هوندا HR-V نیروی خود را به واسطه یک سامانه هیبریدی تأمین میکند. در این سیستم، یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۶ اسب بخار و ۱۳۱ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی سنکرون آهنربا دائم به قدرت ۱۳۱ اسب بخار و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور با هم همکاری میکنند.
مهمترین دلیل بهکارگیری سیستمهای هیبریدی، کاهش مصرف سوخت است که در اینجا نیز به خوبی خود را نشان میدهد. به نحوی که ادعا شده هوندا HR-V هیبرید تقریباً حدود ۴.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طی پیمایش با سرعت متوسط در جادههای بین شهری، بنزین مصرف میکند.
حداکثر سرعت این خودروی ۱۴۵۲ کیلوگرمی معادل ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و بنزین مورد نیاز مجموعه فنی آن از یک باک ۴۰ لیتری تأمین میشود. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و خوشبختانه تعلیق عقب نیز مولتی لینک در نظر گرفته شده تا پایداری بهتر و هندلینگ دلگرمکنندهتری را از این ماشین ژاپنی شاهد باشیم.
زمانی که پا به داخل کابین هوندا HR-V میگذارید، هیچ چیز غیرمنتظرهای انتظار شما را نمیکشد. همانطور که نمای بیرونی با متانت، اصالت و یک تم افقی به واسطه خطوط ملایم و نهچندان پیچیده ترسیم شده است، نمای کابین به ویژه داشبورد نیز چنین حالتی دارد.
در این بین طرح دسته دنده میتوانست جدیدتر باشد، اما زیبایی کلیدهای گرد تنظیمات تهویه به همراه طرح جذاب غربیلک فرمان، حواسها را به خود جلب میکند و باعث تحسین میشود.
با توجه به آنکه با یک کراس اوور نهچندان بزرگ روبرو هستیم، پس فضای کابین آنچنان بزرگ نیست. با این حال، فضاسازی با دقت انجام شده و ردیف عقب میتواند دو سرنشین بزرگسال به همراه یک فرد کوچکتر را به خوبی در خود جای دهد.
در مورد امکانات نیز باید گفت که این نسخه، تجهیزات نسبتاً کامل و متنوعی دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
شش کیسه هوا، پایش فشار تایرها، ترمز کمکی، کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در شیب، ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند، استارت دکمهای و ورود بدون کلید، ترمز پارک برقی، شیفتر دنده پشت فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، رادار هشدار تصادف از جلو، سیستم تشخیص نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، رادار تابلوخوان، تهویه مطبوع اتوماتیک، سه حالت رانندگی، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی مالتیمدیا، نور بالا خودکار و … .
قیمت بازار هوندا HR-V در حدود ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است و قیمت کارخانه آن حدود ۲ میلیارد و ۶۹۷ میلیون تومان میباشد.
رقبای هوندا HR-V هیبرید شامل تویوتا کرولا کراس هیبرید، سوزوکی گرند ویتارا و لاماری ایما هایبرید و هاوال H6 هیبرید میباشند.