در نشستی که با هدف بررسی راهکارهای نوسازی ناوگان موتورسیکلتهای فرسوده برگزار شد، معاون برنامهریزی ستاد نوسازی ناوگان حملونقل اظهار داشت که بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد. با این حال، به علت نبود مشوقهای کافی و الزامات قانونی مناسب، اقدام مؤثری برای از رده خارج کردن این موتورسیکلتها صورت نگرفته است.
موتورسیکلتهای فرسوده، آلایندگی بسیار بیشتری نسبت به خودروهای فرسوده دارند و علاوه بر آلودگی هوا، به دلیل مصرف بالای سوخت، یکی از عوامل مهم در ناترازی انرژی کشور به شمار میروند.
معاون برنامهریزی ستاد نوسازی ناوگان حملونقل از تدوین اصلاحیه جدید آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو خبر داد و اعلام کرد که در این اصلاحیه، دولت قصد دارد جدول تولید گواهی اسقاط موتورسیکلت را از خودرو جدا کند و ارزش مستقلی برای آن تعیین کند. هدف از این اقدام، افزایش جذابیت فرآیند اسقاط و جایگزینی برای دارندگان موتورسیکلتهای فرسوده است.
همچنین، معاون نوسازی ناوگان ستاد تاکید کرد که نوع موتورسیکلتهای جایگزین و جذابیت آنها برای متقاضیان از اهمیت بالایی برخوردار است. وی افزود که توسعه زیرساختهای آنلاین و همکاری موثر در تامین تسهیلات نیز برای موفقیت این طرح ضروری خواهد بود.
در این نشست، نمایندگان شرکتهای موتورسیکلتساز از برنامه اسقاط حمایت کردند و اعلام کردند که در صورت تخصیص منابع مناسب از سوی دولت، آمادگی دارند تا پایان امسال حدود ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند.