کادیلاک با معرفی مدل K در سال ۱۹۰۶، اولین خودروی جهان با کابین سرپوشیده را به بازار عرضه کرد و رانندگی را برای همیشه متحول ساخت.
هر ایدهای، هرچند امروز بدیهی به نظر برسد، روزی برای اولین بار توسط کسی خلق شده است. کسی باید تشخیص میداد که فرمان دایرهای از میله افقی دستوپا گیر بنز موتورواگن سال ۱۸۸۶ راحتتر است. کسی باید آزمایش میکرد تا بفهمد خودروهای چهارچرخ منطقیتر از سهچرخها هستند؛ و باور کنید یا نه، کسی باید کابین سرپوشیده را اختراع میکرد؛ خودرویی با کابین محصور و سقف که سرنشینان را از باد و باران محافظت کند. این کار توسط کادیلاک انجام شد و اولین خودروی جهان با کابین سرپوشیده را ساخت. کادیلاک همیشه در بحث خلق خودروهای لوکس و راحت جزء پیشگامان بوده است.
حالا بیایید داستان کادیلاک مدل K را بررسی کنیم که رانندگان و سرنشینان را برای اولین بار از گزند آبوهوای نامساعد در امان نگه داشت و سرآغاز راحتی و ایمنی در خودروها بود.
مدل K در سال ۱۹۰۶ با موتور ۱.۶ لیتری تک سیلندر ۱۰ اسب بخاری و گیربکس دستی دو سرعته معرفی شد. این خودرو با وزن حدود ۶۰۰ کیلوگرم و حداکثر سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت، در کنار مدل M با فاصله محورهای بیشتر، به ترتیب با قیمت ۷۵۰ و ۹۵۰ دلار عرضه شدند (معادل حدود ۲۵ هزار و ۳۲ هزار دلار در سال ۲۰۲۵ با احتساب تورم). در ابتدا، مدل K و M مانند سایر خودروهای آن زمان، کابین باز داشتند.
منابع در مورد زمان دقیق معرفی نسخه سرپوشیده اختلافنظر دارند. برخی معتقدند کادیلاک در سال ۱۹۰۸ کابین سرپوشیده را برای مدل K عرضه کرد، برخی ۱۹۱۰ را ذکر میکنند و عدهای میگویند مدل M در سال ۱۹۰۶ اولین بود.
آنچه قطعی است، این است که کادیلاک اولین برندی بود که کابین سرپوشیده را در مدل K دونفره و مدل M بزرگتر بهصورت تولید انبوه به بازار آورد. این کابین سرپوشیده، با دیوارههای چوبی و فلزی و پنجرههای شیشهای ساده، رانندگان را از باران، برف و باد محافظت میکرد و تجربه رانندگی را به سطح جدیدی از راحتی برد.
تا دهه بعد، این ایده فراگیرتر شد اما اکثر خودروها همچنان کابین باز داشتند و کابین سرپوشیده نمادی از راحتی بود که در هر خودرویی یافت نمیشد. قبل از مدل K، رانندگی در آبوهوای بد عملاً غیرممکن بود.
برای این مشکل برخی راهحلهای عجیب مانند کاور پارچهای امتحان شد که روی سرنشینان کشیده میشد و هرچند لباسها را خشک نگه میداشت، اما صورت راننده همچنان در معرض باران و برف بود. درنتیجه، اکثر مردم در هوای نامناسب رانندگی نمیکردند.
مدل K و M نهتنها راحتی را به ارمغان آوردند، بلکه کادیلاک را به پیشگام صنعت خودرو تبدیل کرد.