عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از قیمت‌گذاری ناعادلانه خودرو در ایران، گفت که الگوی جهانی قیمت‌گذاری در صنعت خودروسازی با آنچه در ایران اجرا می‌شود، همخوانی ندارد.

به گفته وی، شرکت‌های بزرگ خودروسازی در دنیا از طریق ادغام و تولید انبوه، هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند تا بتوانند محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی به بازار عرضه کنند.

این در حالی است که در ایران به دلیل نبود رقابت واقعی در بازار خودرو، خودروسازان انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، تیراژ پایین تولید خودرو در ایران را عامل مهمی در افزایش قیمت تمام‌شده و کاهش کیفیت خودروها دانست و گفت که تولید انبوه در جهان این مشکل را حل کرده است.

وی تاکید کرد که برای قیمت‌گذاری خودرو در ایران، باید نظارت عادلانه‌ای وجود داشته باشد، اما این نظارت باید کارشناسی و بر اساس فرمول‌های اقتصادی باشد، نه دستوری.

این کارشناس، تعیین قیمت تعادلی خودرو را منوط به بررسی متغیرهایی مانند تعرفه‌ها، تیراژ تولید و شرایط تحریم دانست و گفت که شورای رقابت یا نهادهای نظارتی باید با در نظر گرفتن این متغیرها، قیمت تعادلی را تعیین کنند.

به گفته وی، وضعیت خودروسازی ایران منحصربه‌فرد و نامتعارف است و برای رسیدن به قیمت‌گذاری منطقی، یا باید بازار را کاملاً آزاد گذاشت یا با نظارت کارشناسی، توازن بین حمایت از تولیدکننده و حقوق مصرف‌کننده ایجاد کرد.

توسط autokhabari.ir