گروه صنعتی ایران خودرو پیش از واگذاری مدیریت به بخش خصوصی با مشکلات متعددی در بخشهای مختلف مواجه بود، اما برخی زیرمجموعهها فعالیت فراتر از سازمان بالادستی خود داشتند و با سرعت عمل، ضعفهای شرکت را جبران میکردند و نقش مهمی در ارتقای جایگاه شرکت در گزارشها و نزد افکار عمومی ایفا میکردند.
پس از انحلال شرکت جتکو و اتفاقات پیرامون ایکاپ، انتظار میرود روند تغییرات در زیرمجموعههایی که خروجی مناسبی ندارند، همچنان با قدرت توسط مدیریت ارشد گروه پیگیری شود. این موضوع نگرانیهایی را در میان فعالان صنعت خودرو ایجاد کرده است.
ایساکو و امداد خودرو ایران از جمله زیرمجموعههای ایران خودرو هستند که با بهرهمندی از فعالیت سیستمی، علیرغم مشکلات پرتعداد گروه، فعالیت شبانهروزی خود را انجام دادهاند.
بر اساس شنیدهها، قرار است سه شرکت مهم و فعال در حوزه خدمات پس از فروش و خدمات امدادی به محصولات ایران خودرو با هم ادغام شوند. اگر این شایعات صحت داشته باشد، ریسک اعمال تغییرات در این سطح برای مدیریت ایران خودرو بیشتر خواهد بود، به خصوص که دو شرکت ایساکو و امداد خودرو ایران از ستونهای اصلی فعالیت ایران خودرو در حوزه تامین قطعات و خدمات امدادی هستند.
هرچند مدیریت جدید ایران خودرو از مدتها قبل به برنامهریزی برای فعالیت این شرکت مشغول بوده است، اما حجم تغییرات نگرانیهایی را ایجاد میکند.
تغییرات گسترده و ادغام احتمالی برای شرکتهایی با وظایف مشابه اما در رستههای مختلف، اگر بدون برنامه مدون و زمانبندی مشخص انجام شود، قطعا آسیبزا خواهد بود.
اعمال شتابزده تغییرات در شرکتهایی با ساختار مدیریتی، فرهنگ سازمانی و فرآیندهای متفاوت میتواند موجب ایجاد نارضایتی در میان مشتریان ایران خودرو شود، چرا که تغییرات زیاد منجر به پیچیدگی فرایندها و کاهش تمرکز بر نیازهای خاص مشتریان و در نتیجه کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان خواهد شد.
مدیران جدید ایران خودرو با قول افزایش کیفیت محصولات و خدمات به این شرکت آمدند و طبیعتا خود را در مسیری قرار نمیدهند که خارج از چهارچوبهای وعده داده شده باشد، اما شایعات را نمیتوان نادیده گرفت.