تامین قطعات و یافتن تعمیرکار ماهر برای خودروهای چینی این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان این محصولات تبدیل شده است. واردات انواع خودرو با برندهای متفاوت از کشور چین، بازار خودرو و خدمات پس از فروش را به سمت «چینی‌سازی» سوق داده است. با توجه به افزایش نرخ ارز و کمبود لوازم یدکی این خودروها، خرید محصولات چینی را به یک محصول پر دردسر تبدیل کرده است.

به نظر می‌رسد که فقدان استراتژی در صنعت خودرو طی ماه‌های آتی اثر خود در بازار لوازم یدکی و تعمیرات خودرو را نشان خواهد داد، زیرا اغلب خودروهای وارداتی به کشور از کمبود قطعه و تعمیرکار یا حتی امداد جاده‌ای رنج می‌برند. این مسئله تا حدی پیش رفت که عباسعلی غیاثی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو روز گذشته طی نامه‌ای به وزیر صمت هشدار کمبود قطعات خودروهای وارداتی را داد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در این خصوص گفت: وضعیت کیفیت خودروها نسبت به گذشته تفاوت محسوسی نداشته است، به‌ویژه «خودروهای چینی» که در داخل مونتاژ می‌شوند. متاسفانه این خودروها در فرآیند مونتاژ با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. قطعات یدکی آنها نیز در بازار با کمبود شدید مواجه و اغلب نایاب است.

وی افزود: کیفیت خودروهای داخلی نیز در سطح استاندارد جهانی نیست. این خود مسأله بزرگی است که سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. شاید زمان آن رسیده که خودروسازان نسبت به کیفیت محصولاتشان بازنگری جدی داشته باشند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در خصوص همکاری خودروسازان یا شرکت‌های واردکننده برای ارتقای دانش فنی و فناوری با صنف خود گفت: بارها از سوی اتحادیه درخواست داده‌ایم و طی مکاتبات نیز اعلام کردیم که آمادگی همکاری با شرکت‌های واردکننده را در راستای ارائه خدمات تعمیراتی داریم. اما متاسفانه خودروسازان و واردکنندگان کاملاً جزیره‌ای عمل می‌کنند.

وی در خصوص خودروهای وارداتی جدیدی که به بازار آمده‌اند، گفت: متاسفانه صنف ما آمادگی کامل دارد که فضای آموزشی به‌صورت رایگان در اختیار شرکت‌های خودرویی قرار دهد. حتی می‌توانیم تعمیرکاران را در تهران براساس توانمندی و دانش فنی دسته‌بندی و ساماندهی تا آموزش‌های فنی لازم را فراگیرند. ولی هیچ همکاری‌ای از سوی واردکنندگان یا خودروسازان تاکنون ایجاد نشده است.

وی در خصوص خودروهای چینی که بعد از تعمیر، دوباره جهت انجام همان تعمیر به تعمیرگاه باز می‌گردند، گفت: مشکل اصلی به نوع قطعات و کیفیت مصرفی برمی‌گردد. قطعاتی که برای تعمیر استفاده می‌شود، متاسفانه اصلی و باکیفیت نیستند. قطعات متفرقه چینی با کیفیت بسیار پایین وارد بازار شدند.

هزینه‌های دستمزد تعمیرات نیز در سال جاری رشد یافته است. قیمت قطعات و خودرو سرسام‌آور شده، اما هزینه تعمیرات همچنان در حد پایینی باقی مانده است. هزینه‌های تعمیرات به‌صورت متناوب افزایش یافته است؛ به عنوان مثال بسته به نوع تعمیرات ۱۵ درصد، ۲۰ درصد یا نهایتاً ۳۰ درصد رشد داشته است.

بعضی از قطعات خودروهای چینی با قیمت‌های نامعقولی عرضه می‌شوند. به‌عنوان مثال، در برخی از برندها چراغ جلوی خودرو تا ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد که اصلاً منطقی نیست.

در خصوص خودروهای برقی نیز هنوز در کشور ما زیرساخت مناسبی ندارند؛ حتی برندهای بزرگ خودروساز اروپایی هم‌اکنون کمی از تولید خودروهای برقی عقب‌نشینی کردند. برای توسعه این خودروها در کشور باید سه اقدام انجام شود؛ نخست اینکه، تأمین انرژی را تامین و توزیع کنیم. دوم اینکه، باید ایستگاه‌های شارژ را افزایش دهیم و نهایتا دانش استفاده از این خودروها را در جامعه رواج دهیم. بدون در نظر داشتن این موارد، توسعه خودروهای برقی امکان‌پذیر نیست.

توسط autokhabari.ir