
در این مطلب آخرین خودرو به تحلیلی از حضور برند های اصیل و پیشرو در نمایشگاه خودروی شانگهای چین می پردازیم.
اگر هنوز بر این باورید که خودروهای چینی بیکیفیت و کمارزشاند، زمان آن رسیده که نگرش خود را بهروز کنید. در نقطهٔ مقابل، اگر از علاقهمندان پیگیر صنعت خودروی چین هستید، باید بدانید که شما تنها نیستید؛ چراکه نهفقط صنعت خودرو، بلکه کل بازار خودروی چین به چنان سطحی از جذابیت برای خودروسازان جهانی رسیده که بقای بسیاری از برندهای بزرگ به تداوم حضور در این بازار گره خورده است. مرسدسبنز تنها یکی از نمونههایی است که با تمام توان برای حفظ سهم خود در چین میکوشد.
شانگهای ۲۰۲۵؛ ویترین رقابتهای جهانی در سرزمین اژدهای زرد

با توجه به گسترهٔ بازار و تمایل بالای مصرفکنندگان چینی به فناوریهای نوین، نمایشگاه خودروی شانگهای به صحنهای برای نمایش قدرت و ابتکار برندهای جهانی تبدیل شده است. در این رویداد، برخی از خودروسازان اروپایی حتی برندهایی مختص بازار چین تأسیس کردهاند یا مدلهایی را برای نخستینبار و بهطور انحصاری در این کشور رونمایی میکنند. نمونهٔ بارز آن، رونمایی جهانی BMW از محصول جدیدش در این نمایشگاه است؛ موضوعی که نشان میدهد نمایشگاه شانگهای تنها یک رویداد منطقهای نیست، بلکه یک مرجع تأثیرگذار در صنعت خودروی جهانی بهشمار میرود.
ستارههای صحنه در شانگهای ۲۰۲۵؛ از CLA لانگ تا پلتفرم مشترک دانگفنگ
مرسدسبنز CLA L؛ تبلور احترام به سلیقهٔ چینی

مرسدسبنز در شانگهای ۲۰۲۵ از نسخهٔ ویژهٔ CLA L رونمایی کرد؛ مدلی کشیدهتر با طول ۴۷۶۳ میلیمتر و فاصلهٔ محوری ۲۸۶۵ میلیمتر که در فضای ردیف عقب، بهمراتب فراتر از CLA و حتی کلاس C ظاهر میشود.
از منظر فناوری، این مدل به سیستمعامل اختصاصی MB.OS، هوش مصنوعی DouBao و دستیار صوتی MBUX مجهز است. پیشرانهٔ الکتریکی ۲۶۸ اسببخاری با معماری ۸۰۰ ولتی، در ۱۰ دقیقه تا ۳۷۰ کیلومتر شارژ میشود. برد رسمی ۸۶۶ کیلومتر است، اما در تستها به ۱۰۷۱ کیلومتر هم رسیده—رقمی که بهرهوری انرژی ۹۳ درصدی را نشان میدهد.
مرسدس سالهاست نسخههای «لانگ» را بهمنظور پاسخگویی به ترجیحات مصرفکنندگان چینی، در زمینهٔ فضای بیشتر و راحتی، توسعه میدهد. این اقدام دیگر صرفاً یک حرکت بازاریابی نیست، بلکه استراتژیای جدی برای بقا در مهمترین بازار خودرویی جهان بهشمار میآید. این الگو حالا بهطور کامل توسط سایر برندهای آلمانی، مانند BMW، نیز دنبال میشود.
نیسان و دانگفنگ؛ نجات نیسان با همکاری پلتفرمی

نیسان که طی سالهای اخیر با بحرانهای جدی مواجه بوده، اکنون برای بازیابی قدرت خود به همکاری با دانگفنگ متوسل شده است. این دو برند با طراحی یک پلتفرم مشترک، گامی نو در جهت احیای برند ژاپنی برداشتهاند. نکتهٔ قابلتوجه آنکه نخستین آزمون این پلتفرم، توسط دانگفنگ انجام شده است؛ موضوعی که نشاندهندهٔ پویایی رقابت و رشد در بازار چین است.
نیسان فرانتیر پرو، نخستین پیکاپ هیبریدی شارژی این برند، با ترکیب موتور ۱.۵ لیتری توربو و یک موتور برقی، درمجموع ۴۰۲ اسببخار قدرت و ۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این خودرو با برد تمامبرقی ۱۳۵ کیلومتر، طراحی جسور، نمایشگرهای بزرگ و تجهیزاتی چون ماساژور، گرمکن و سردکن صندلی و امکان تأمین برق تا ۶ کیلووات، خودرویی آیندهنگر و پرکاربرد است.
شیائومی SU7 اولترا؛ نه یک خودرو، بلکه یک بیانیهٔ فناورانه

پرحاشیهترین غرفهٔ نمایشگاه خودروی شانگهای امسال، نه متعلق به برندهای سنتی، بلکه به شیائومی اختصاص داشت؛ شرکتی که با معرفی SU7 اولترا، ورقی تازه در صنعت خودروی برقی گشود. این سوپرسدان الکتریکی نهتنها نگاهها را از برندهایی مانند بنز و BMW ربود، بلکه نشان داد ترندها بهسرعت در حال تغییر و مفاهیم سنتی در حال بازتعریف هستند.
SU7 اولترا با طراحی آیرودینامیک تهاجمی، نیروی داونفورس ۲۶۵ کیلوگرمی، سه موتور پرقدرت با مجموع ۱۵۲۶ اسببخار و شتاب صفر تا صد تنها در ۱.۹۸ ثانیه، مستقیماً وارد قلمرو ابرخودروها شده است. حداکثر سرعت این مدل ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
باتری Qilin 2.0 ساخت CATL با ظرفیت ۹۳.۷ کیلوواتساعت، تنها در ۱۱ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد میرسد. فضای داخلی ترکیبی از آلکانتارا، فیبرکربن و نمایشگرهای ۱۶.۱ و ۷.۱ اینچی است که حس یک کابین مسابقهای مدرن را القا میکند.
اولین حضور مفهومی بیامو در چین؛ آیندهای که از شرق آغاز میشود

وقتی بیامو تصمیم میگیرد نخستین کانسپت آیندهنگرانهٔ خود را در خاک نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش بگذارد، موضوع فراتر از یک رونمایی ساده است؛ این تصمیم نشاندهندهٔ تغییری جدی در الگوی توجه خودروسازان بزرگ به بازارهای نوظهور و پرظرفیت، مانند چین، است. کانسپتی که با نام VDX معرفی شد، تنها یک مدل نمایشی نیست؛ بلکه جلوهای نوین از فناوری، قدرت و چشمانداز بیامو در دوران گذار به خودروهای تمامبرقی است.
در نمایشگاه شانگهای، کانسپت VDX با بهرهگیری از چهار موتور الکتریکی، قدرتی بین ۱۳۰۰ تا ۱۷۰۰ اسببخار تولید میکند؛ ارقامی که آن را در ردهٔ ابرخودروهای مسابقهای قرار میدهد. این خودرو با سیستم بازیابی انرژی ترمز با راندمان ۹۸ درصد، ۲۵ درصد مؤثرتر از سیستمهای کنونی بیامو عمل میکند که از پیشرفت چشمگیر در مهندسی خودرو حکایت دارد.
VDX از نظر طراحی نیز تحسینبرانگیز است. بدنه با رنگهایی که در برابر نور تغییر میکنند و استفاده از فناوری موسوم به «ورقهٔ جادویی» برای بازتاب طیفهای زرد، نارنجی و صورتی، جلوهای پویا و مدرن ایجاد کرده است. آیرودینامیک فعال، فنهای شاسی و تولید نیروی داونفورس تا ۱.۲ تُن، قابلیتهای حرکتی استثنایی به این مدل بخشیدهاند.

در فضای داخلی، صندلیهای مسابقهای، ترمز دستی عمودی، نمایشگر بزرگ مرکزی و سیستم واقعیت افزوده (HUD) که اطلاعات رانندگی را مستقیماً روی شیشهٔ جلو نمایش میدهد، همگی نشاندهندهٔ تمرکز بر تجربهای تمامعیار برای راننده هستند. در قلب این سیستم، ماژول پیشرفتهای با عنوان Heart of Joy یا «قلب شادی» قرار گرفته که توانایی پردازش گشتاور را تا ۱۰ برابر سریعتر از نمونههای فعلی دارد.
هرچند VDX قرار نیست وارد خط تولید انبوه شود، اما بیامو رسماً اعلام کرده نسل آیندهٔ M3 برقی، بر پایهٔ همین پلتفرم توسعه خواهد یافت. بهعبارت دیگر، این کانسپت نهتنها ویترینی از فناوریهای فردا، بلکه نقشهٔ راه آیندهٔ خودروهای اسپرت الکتریکی بیامو نیز هست.
رقابت متفاوت بنز با بیامو در شانگهای

در حالی که بیامو با معرفی کانسپت VDX در نمایشگاه شانگهای، توجهها را بهسوی آیندهٔ سوپراسپرتهای الکتریکی جلب کرد، مرسدسبنز نیز بیکار ننشست و با حرکتی غیرمنتظره به میدان آمد.
مرسدسبنز با معرفی Vision V وارد میدانی کمتر دیدهشده شد: ونهای لوکس برقی. این کانسپت که بر پایهٔ پلتفرم VAN.EA توسعه یافته، نشان میدهد مرسدس با دقت خواستههای بازار چین را مطالعه کرده است.
فضای داخلی با نمایشگر ۶۵ اینچی 4K، سیستم صوتی با ۴۲ بلندگو، صندلیهای سینمایی و حتی ست شطرنج دستساز، به یک سالن تفریحی متحرک شباهت دارد. طراحی اغراقشده و امکانات منحصربهفرد، Vision V را به تجربهای تجملی تمامعیار تبدیل کردهاند.
آئودی، حلقههایش را برای چینیها کنار گذاشت

در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵، آئودی با تصمیمی جسورانه نماد دیرینهاش را کنار گذاشت و برای نخستینبار، محصولی را بدون لوگوی معروف چهار حلقه به نمایش گذاشت. این تغییر، نه یک بازطراحی ساده، بلکه نشانهای از تغییر راهبردی برند آلمانی در مواجهه با بازار پرظرفیت چین است؛ بازاری که اکنون در کانون توجه آئودی و شریک چینیاش، گروه سایک، قرار دارد.
محصول جدید، یعنی Audi E5 Sportback، نخستین مدل از برند تازه آسیایی آئودی است که روی پلتفرم ADP توسعه یافته. این استیشن الکتریکی در چهار نسخه و با توانهایی از ۲۹۵ تا ۷۷۶ اسببخار عرضه میشود و نسخهٔ پرچمدار آن ظرف ۳.۴ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر میرسد. باتری ۱۰۰ کیلوواتساعتی آن امکان پیمایش تا ۷۷۰ کیلومتر را فراهم کرده و با شارژ سریع، تنها در ۱۰ دقیقه انرژی لازم برای ۳۷۰ کیلومتر حرکت را ذخیره میکند.
کابین خودرو مجهز به نمایشگر ۲۷ اینچی 4K، سیستمعامل اختصاصی AUDI OS، چیپست قدرتمند اسنپدراگون ۸۲۹۵ و دستیار هوشمند صوتی بایتدنس است. افزون بر آن، سیستم تعلیق بادی، فرمانپذیری عقب، ماژول لایدار و پارک خودکار، آن را به گزینهای ایدهآل برای ترافیک شلوغ شهرهای چین بدل میسازند.
اما نکتهٔ مهمتر، تمرکز ویژهٔ آئودی بر فناوری خودران برای چین است. سامانهای که با دقت بالا میتواند موتورسواران، دوچرخهها و حتی سهچرخهها را تشخیص دهد، در کنار امکان مسیریابی دقیق در پارکینگهای طبقاتی، نشان از درک عمیق مهندسان آلمانی از زیستبوم شهری چین دارد.
مهاجرت مزدا به سرزمین اژدها؛ الکتریکیسازی در دل چین

مزدا که همواره در ایران با ویژگیهایی چون اصالت، شتاب و کیفیت شناخته میشده، حالا مسیر جدیدی را در استراتژی جهانی خود انتخاب کرده است. این برند ژاپنی در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ از کراساوور الکتریکی جدید خود با نام Mazda EZ-60 پردهبرداری کرد؛ خودرویی که تمام مراحل توسعه و تولید آن در خاک چین انجام شده و بهنوعی نقطهٔ عطفی در الکتریکیسازی مزدا بهشمار میآید.
EZ-60 در دو نسخهٔ تمامبرقی و هیبریدی EREV عرضه میشود. نسخهٔ EREV به ترکیب یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری ۹۶ اسبی و یک موتور برقی ۲۵۵ اسببخاری مجهز است.
طراحی خارجی خودرو بر پایهٔ زبان «کودو» شکل گرفته و جزئیاتی چون چراغهای دوتکه، لوگوی نورانی، دستگیرههای مخفی و دوربینهای جانبی به آن ظاهری مدرن و پیشرو بخشیدهاند. کابین، ترکیبی از تکنولوژی و زیبایی است؛ با نمایشگر فوقعریض ۲۶.۴۵ اینچی 5K، سیستم صوتی دالبی اَتموس ۷.۱.۴ با ۲۳ بلندگو و کنترلهای تماملمسی، فضای داخلی حس لوکسی کمنظیر را القا میکند.
و نکتهای که میتواند حال شما را بهتر کند، احتمال بالای ورود این خودرو به بازار ایران و عرضهٔ آن توسط شرکتهای واردکننده است.
source