تانک ۵۰۰ هیبرید یکی از محصولات برند تانک زیر مجموعه گریت وال چین است که به صورت تخصصی در زمینه تولید SUV ها فعالیت می کند. گریت وال در دهه ۸۰ میلادی تقریبا بعد از انقلاب ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر یکی از برندهای مطرح چینی در زمینه خودروسازی است.
برند تانک به صورت تخصصی در زمینه تولید خودرو در کلاس SUV فعالیت می کند و از برندهای اصلی زیر مجموعه تانک می توان به هاوال، وی و تانک اشاره کرد که برخی از محصولاتشان در بازار ایران حضور دارد.
تانک ۵۰۰ در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه خودرو چنگدو از آن رونمایی شد و یک سال بعد از رونمایی در بازار چین عرضه شد. تانک ۵۰۰ بعد از تانک ۳۰۰ دومین سری محصولی از برند تانک چینی است. این خودرو بر پایه پلتفرم مشترک با پیکاپ GWM Poer Sahar توسعه یافته است.
تانک ۵۰۰ در کشورهایی همانند روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، مالزی، تایلند و استرالیا فروش مناسبی را ثبت کرده است. نکته قابل توجه درباره این خودرو، دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیایی است.
هدف از توسعه این محصول رقابت با خودروسازان ژاپنی، کره ای و در برخی از بازارها، آمریکایی بوده است. این خودرو با تیپ های فنی مختلفی عرضه شده که شتابران خودرو قصد دارد نسخه هیبرید آن را به سامانه وارداتی جانبازان بیاورد.
در تانک ۵۰۰ هیبرید از ترکیب جلوپنجره کرومی بزرگ و کاپوت کشیده با خطوط برجسته استفاده شده است. الگوی طراحی جعبه ای شکل در نمای جانبی تانک ۵۰۰ هیبرید به کار رفته و بیشتر بخش های خودرو را زاویه های تند تشکیل می دهد.
استفاده از کروم کاری سرتاسری به دور شیشه ها حس لوکس بودن را القا می کند. در نمای عقب تانک ۵۰۰ هیبرید از درب عقب خودرو به سبک بازشو از بغل و زاپاس پشت استفاده شده است.
زیر کاپوت تانک ۵۰۰ هیبرید یک مجموعه هیبرید متشکل از پیشرانه های برقی و بنزینی قرار دارد. انجین ۲ لیتر بنزینی توربوشارژ با فناوری VGT در این خودرو توان تولید نهایت ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.
در کنار موتور بنزینی یک موتور الکتریکی که خروجی های ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۸ نیوتن متر گشتاور را ثبت می کند قرار گرفته است. این دو پیشرانه به صورت ترکیبی در بازه های مشخصی ۳۴۶ اسب بخار و ۶۴۸ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک HAT این خودرو انتقال می دهند.
تانک ۵۰۰ هیبرید با وجود وزن ۲.۵ تنی در ۷.۹ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. سیستم تعلیق این خودرو در بخش جلو دابل ویشبون و در عقب از نوع چند اتصالی یا مولتی لینک است.
از امکانات رفاهی و ایمنی تانک ۵۰۰ هیبرید می توان به ترمز پارک برقی، اتوهلد، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، هدآپ دیسپلی، کلاستر دیجیتال، صندلی های برقی جلو، حافظه صندلی راننده، گرم کن و سرد کن صندلی های عقب و جلو، ماساژور صندلی های جلو، کول باکس، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، تابلوخوان، ترمز اضطراری، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، کرال کنترل، سانروف پانورامیک، تنظیم برقی فرمان، اتوپارک، پنل تهویه مستقل عقب، سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۲ اسپیکر، مالتی مدیای ۱۴.۶ اینچی و… اشاره کرد.
بازار خودرو ایران در چند سال گذشته با محدودیت های جدی از جمله ممنوعیت واردات روبه رو بوده که با رفع ممنوعیت واردات برخی از این مشکلات مرتفع شدند. شکاف ایجاد شده بعد از چندین سال ممنوعیت واردات و آزاد شدن واردات با محدودیت ارزی، باعث شده که بازار خودرو ایران با کمبود در برخی از کلاس خودروهای بخصوص SUV روبه رو باشد.
رقبای تانک ۵۰۰ هیبرید در بازارهای جهانی عبارتند از تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰، فورد برانکو، جیپ گلادیاتور و… . اما در بازار ایران رقیب صفر کیلومتر برای تانک ۵۰۰ هیبرید وجود ندارد.
مزایا و معایب تانک ۵۰۰ هیبرید به شرح زیر است:
مزایا: شاسی مستقل بودن و سازگار با آفرود، کیفیت خوب، ابعاد بزرگ، امکانات رفاهی و ایمنی مناسب، شتاب مناسب، مصرف سوخت قابل قبول.
معایب: قیمت به نسبت بالا.