حادثه در بندر شهید رجایی باعث آسیب به تعدادی از کانتینرهای حاوی کالاهای اساسی از جمله برنج شد. مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور، ابتدا اعلام کرد که حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کانتینر حامل برنجهای وارداتی در این حادثه آسیب دیدند. اما بعداً اظهار داشت که شایعات درباره سوختگی و امحای ۲۰۰ هزار تن برنج صحت ندارد و بیشتر برنجهای موجود در بنادر به دلیل مشکلاتی مانند انقضای تاریخ ثبت سفارش و ترخیص نشدن، دچار رسوب شدهاند.
بر اساس آمار گمرک، بیش از ۶۰ درصد برنجهای وارداتی از اسکله شهید رجایی بندر عباس و باقی از مرز زمینی تفتان وارد کشور میشود. دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج در واکنش به شایعات، اعلام کرد که این موضوع صحت ندارد و بیشتر برنجهای موجود در بنادر به دلیل مشکلاتی نظیر انقضای تاریخ ثبت سفارش و ترخیص نشدن، دچار رسوب شدهاند.
بعضی از محمولهها به دلیل اتمام مهلت ثبت سفارش و عدم تمدید بهموقع، با مشکلاتی در ترخیص مواجه شدهاند و این برنجها به علت پایان یافتن مهلت ۴۵ روزه ثبت سفارش در بنادر رسوب کردهاند. عواملی مانند تأخیر در ترخیص و نبود مدارک کامل از سوی برخی صادرکنندگان باعث شده تا محمولهها از گمرکات خارج نشود.
با توجه به این شرایط، سازمانهای مختلفی در ارتباط با این اتفاق در مظان اتهام قرار میگیرند، از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت. انتظار میرود که مسئولان مربوطه نسبت به مشکلات مربوط به ثبت سفارشهایی که منجر به انقضای مهلت شده است، پاسخ شفاف داشته باشند.
در صورت تداوم رسوب حجم بالای برنج و مشکلات ترخیص آن، اثر مستقیمی بر کاهش عرضه و افزایش قیمت در بازار داخلی خواهد داشت. بنابراین، پاسخگویی شفاف و اقدام سریع سازمانهای ذی ربط برای تعیین تکلیف وضعیت برنجهای رسوب شده و آسیبدیده، تا حد زیادی میتواند از بروز التهابات بیشتر در بازار برنج جلوگیری کند.