مهم‌ترین قربانی در روابط‌عمومی تاریک، حقیقت است

نشستی با حضور دکتر مسعود کوثری، دکتر احسان شاه‌قاسمی، دکتر مهدی کاشفی‌فرد، دکتر احمد کارخانه و دکتر منصور ساعی برگزار شد تا به بررسی ماهیت روابط‌عمومی تاریک و نمونه‌های جهانی آن پرداخته شود. در این نشست، کمپین رسانه‌ای تپسی علیه اسنپ‌فود به عنوان یک مطالعه موردی تحلیل قرار گرفت.

دکتر کوثری در این نشست، روابط‌عمومی تاریک را به عنوان سازوکاری برای ضربه زدن به رقبای تجاری در حوزه برندها و کسب‌وکارها تعریف کرد. او اذعان داشت که روابط‌عمومی سیاه از چهار فیلتر رد می‌شود: برجسته‌کردن ضعف‌های هویتی شرکت رقیب، ایجاد تصویر منفی، تأکید بر این ضعف‌ها و دزدیدن مشتریان.

دکتر کارخانه نیز به بررسی مهندسی افکار عمومی و روابط‌عمومی سیاه در حادثه بندرعباس پرداخت. او اذعان داشت که در این حادثه، انتشار غیرمجاز تصاویر محرمانه دوربین‌های امنیتی بندر شهید رجایی توسط خبرگزاری مهر، یکی از تکنیک‌های روابط‌عمومی تاریک بود.

دکتر کاشفی‌فرد نیز به تحلیل کمپین رسانه‌ای تپسی علیه اسنپ‌فود پرداخت و اذعان داشت که در این کمپین، تکنیک‌هایی مانند استفاده از هراس‌های اخلاقی و چارچوب‌بندی منفی به کار گرفته شده است.

دکتر شاه‌قاسمی نیز روابط‌عمومی تاریک را به عنوان دستکاری استراتژیک و پنهانی افکار همگانی تعریف کرد و اذعان داشت که هدف بسیاری از تیم‌های روابط‌عمومی در سازمان‌ها، اخراج رقیب از صحنه به غیراخلاقی‌ترین روش و تسخیر میدان‌های فعالیت رقیب است.

دکتر ساعی نیز به بررسی تخریب عناصر جامعه ایرانی توسط روابط‌عمومی تاریک پرداخت و اذعان داشت که تحریف تاریخ و فرهنگ ایران، یکی از اهداف روابط‌عمومی تاریک در فضای بین‌المللی علیه ایران است.

در پایان این نشست، دکتر ساعی به رشد «باج‌نیوزها» و قدرت آن‌ها در پیاده‌سازی روابط‌عمومی تاریک هشدار داد و اذعان داشت که باج‌نیوزها توسط کسانی اداره می‌شود که غالباً هیچ‌گونه تحصیلات آکادمیکی در حوزه روزنامه‌نگاری ندارند.

توسط autokhabari.ir