فروش تسلا در اروپا طی آوریل ۲۰۲۵ به طور چشمگیری کاهش یافت و این موضوع به دلیل تشدید رقابت با خودروسازان چینی و مشکلات مدیریتی ایلان ماسک، زنگ هشداری برای این شرکت به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش‌های جدید از بازار اروپا، فروش تسلا در آوریل ۲۰۲۵ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. طبق داده‌های انجمن تولیدکنندگان خودرو بریتانیا، ثبت‌نام خودروهای تسلا در این کشور با کاهش ۶۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۱۲ دستگاه رسید. در مقابل، فروش شرکت چینی BYD با رشد ۶۵۰ درصدی به ۲۵۱۱ دستگاه افزایش یافت که نشان‌دهنده رقابت فزاینده در این بازار است.

در آلمان، که میزبان تنها کارخانه تسلا در اروپاست، فروش این برند با کاهش ۴۶ درصدی مواجه شد، در حالی که فروش BYD در این کشور با جهش ۷۵۵ درصدی به ۱۵۶۶ دستگاه رسید.

این روند نزولی در دیگر کشورها نیز مشاهده شد؛ به طوری که در فرانسه، دانمارک و سوئد کاهش فروش تسلا به ترتیب ۵۹، ۶۷ و ۸۱ درصد ثبت شد. تحلیلگران دو عامل اصلی را در این کاهش مؤثر می‌دانند: اول، ورود رقبای جدید مانند BYD و بازگشت قدرتمند خودروسازان سنتی مانند فولکس‌واگن و فورد به بازار خودروهای برقی، و دوم، چالش‌های مدیریتی ایلان ماسک که اعتبار برند تسلا را تحت تأثیر قرار داده است.

در واکنش به این بحران، سهامداران و هیئت مدیره تسلا دست به اقداماتی زده‌اند. وال استریت ژورنال از آغاز فرآیند جست‌وجو برای مدیرعاملی جدید در تسلا خبر داد و فشارها بر ماسک برای تمرکز بیشتر بر شرکت افزایش یافته است. در نتیجه، سهام تسلا در روز سه‌شنبه ۶ می ۲۰۲۵ با کاهش ۲.۳۴ درصدی به ۲۷۳.۷۰ دلار رسید.

ایلان ماسک در آخرین جلسه سود سه‌ماهه، وعده داد که زمان بسیار بیشتری را به تسلا اختصاص دهد. با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که بهبود وضعیت تسلا در اروپا نیازمند بازنگری در استراتژی‌های بازاریابی، توسعه سریع‌تر محصولات جدید و کاهش تأثیر تصویر عمومی جنجالی ماسک بر برند تسلا است.

توسط autokhabari.ir