کراس اوورهای ونوسیا وی آنلاین DDi و هاوال H6 هیبرید دو خودروی برقی بنزینی هستند که اخیراً در بازار ایران عرضه شده اند.

قوای محرکه دوگانه برقی بنزینی یا هیبرید امروزه به عنوان دوره گذار از خودروهای تمام بنزینی به سمت خودروهای تمام برقی به شمار می رود. خودروهای هیبرید به دلیل مصرف کم و شتاب گیری بهتر نسبت به خودروهای بنزینی مورد استقبال قرار گرفته اند و در حال حاضر کراس اوورهایی مانند ونوسیا وی آنلاین و هاوال H6 هیبرید در بازار ایران به صورت وارداتی در حال تردد هستند.

در این مقاله به مقایسه ونوسیا وی آنلاین DDi با هاوال H6 هیبرید می پردازیم تا ببینیم کدام یک از این دو شاسی بلند چینی با قوای محرکه دوگانه، چه نقاط ضعف و قوتی نسبت به یکدیگر دارند و خرید کدام یک می تواند به نفع مشتری ایرانی باشد.

هاوال H6 هیبرید یک کراس اوور جمع و جور است که تاکنون در قالب سه نسل به بازارهای جهانی عرضه شده است. نسل سوم این خودرو از سال 2021 توسط کمپانی گریت وال به بازار آمده است. نسخه هیبریدی این خودرو که اکنون توسط گروه بهمن و شرکت زیرمجموعه آن، بی ام کارز، به ایران رسیده، محصول سال 2021 بوده و از سال 1403 به جاده های کشورمان راه پیدا کرده است.

در طرف دیگر، یک برند نسبتاً جدید و آشنا حضور دارد که در اصل از زیرمجموعه های گروه خودروسازی دانگ فنگ چین است. نشان تجاری ونوسیا در سال 2010 توسط گروه دانگ فنگ بنیان گذاری شد و از سال 2017 نیز به عنوان زیرمجموعه گروه دانگ فنگ نیسان کار خود را ادامه داده است. وی آنلاین در سال 2020 در قالب یک کراس اوور کامپکت از سوی این شرکت به بازار راه پیدا کرد و نسخه پلاگین هیبرید آن نیز از سال 2021 تاکنون روی خط تولید قرار داشته است. گروه ماموت به واسطه شرکت تیگارد موتور، عرضه این خودرو را در بازار ایران بر عهده گرفته است.

هر دو خودرو حاضر در این رقابت، طراحی ظاهری جذاب و متناسب با سلیقه های روز و مدرن را ارائه می دهند. با این حال، ونوسیا وی آنلاین برای بازار ایران ظاهر جدیدتری دارد و کمتر دیده شده است که کراس اوورهای خانوادگی چنین طراحی تندوتیز و متفاوتی ارائه دهند.

درون کابین این دو خودرو با متریال لوکس و نسبتاً مرغوب روبرو می شوید که از لحاظ کیفی یک سر و گردن از بسیاری دیگر از محصولات چینی بازار بالاتر به نظر می رسد. در این بین، طراحی داخلی و به ویژه بخش داشبورد یا رودری های ونوسیا، طراحی نسبتاً مینیمال و با جزئیات کمتری را شامل شده است.

اما در سمت دیگر، طراحان داخلی هاوال H6 هیبرید ذوق هنری بیشتری به خرج داده و خلاقیت آنها در ترسیم داشبورد با جزئیات بیشتر و سایر ادوات، کاملاً ستودنی است.

فرم صندلی های جلو در هر دو خودرو بسیار راحت و دربرگیرنده بدن سرنشین به نظر می آید و همین مورد می تواند در مسافرت های طولانی از خستگی سرنشینان تا حد زیادی جلوگیری کند.

در مورد میزان فضای داخل، به ویژه صندلی های ردیف دوم، می توان گفت که دو تا سه نفر سرنشین بزرگسال با قد نسبتاً بلند در ردیف دوم این خودروها تقریباً راحت حضور پیدا خواهند کرد.

اما نکته اینجاست که فاصله بین محور چرخ های هاوال حدود 4 سانتی متر بیشتر از حریف بوده و همین نکته می تواند باعث افزایش فضای پاهای سرنشینان در ردیف دوم این خودرو نسبت به ونوسیا وی آنلاین شود.

در مورد میزان گنجایش صندوق عقب ها هم باید بدانید که ونوسیا وی آنلاین DDi حدود 605 لیتر به فضای پشت صندلی های ردیف دوم خود جهت قرار دادن لوازم اختصاص داده است.

هاوال H6 هیبرید به طور همزمان از موتور بنزینی و برقی برای به حرکت درآوردن محور چرخ های جلوی خود استفاده می کند. قوای محرکه این خودرو شامل یک موتور بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژ با قدرت 147.5 اسب بخار و بیشینه گشتاور 230 نیوتن متر است که در کنار یک موتور الکتریکی با قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر قرار گرفته است.

اما ونوسیا وی آنلاین با سیستم پلاگین هیبرید یا قابل شارژ از طریق شارژر بیرونی عرضه شده است. پیشرانه این خودرو شامل یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت و قدرت 160 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن متر است که در کنار موتور الکتریکی با قدرت 200 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر، وظیفه تأمین قوای محرکه ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید را بر عهده دارند.

کیفیت سواری هر دو خودرو نسبتاً نرم و لذت بخش به نظر می رسد که دلیل عمده آن می تواند به سیستم تعلیق مستقل مالتی لینک در محور عقب آنها بازگردد.

خوشبختانه هر دو کراس اوور چینی هیبریدی امکانات نسبتاً متنوعی در زمینه تجهیزات ایمنی و آپشن های رفاهی ارائه داده اند که شامل مواردی مثل رادار نقطه کور، سقف پانوراما، گرم کن و سردکن صندلی های جلو، دوربین 360 درجه، سیستم اتوپارک، 6 کیسه هوا، کروز کنترل تطبیقی، ترمز پارک برقی و … می شود.

در این بین، به نظر می رسد که هاوال H6 هیبرید به دلیل برخورداری از تنظیم برقی صندلی جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار خط خوان، سنسور حرکتی درب صندوق عقب، رانندگی خودکار بین خطوط، تهویه دو کاناله، دوربین ثبت وقایع و … نسبت به حریف برتری نسبی داشته باشد.

با توجه به نکاتی که در این مقاله پیرامون مقایسه ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید با هاوال H6 هیبرید مطرح شد، می توان گفت که هر دو خودرو در کلاس محصولات هیبریدی جدید حرف های زیادی برای گفتن دارند و می توانند انتخاب های مناسبی محسوب شوند.

در این بین، به نظر می رسد عرضه گسترده تر هاوال باعث شود تا خدمات پس از فروش، تأمین قطعات و خرید و فروش آن در بازار آزاد بهتر صورت گیرد و به طور کلی دردسرهای نگهداری آن نسبت به حریف احتمالاً تا حدودی کمتر باشد.

همچنین، محصول هاوال دارای امکانات متنوع تر و طراحی داخلی زیباتر بوده و از لحاظ میزان فضای پای سرنشینان در کابین اندکی بهتر از ونوسیا عمل می کند.

اما در طرف دیگر، ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید قابلیت شارژ باتری توسط منبع بیرونی را ارائه می دهد و باتری لیتیومی بزرگتری دارد که همین مورد موجب می شود تا پیمایش تمام برقی آن بسیار بیشتر از حریف باشد.

همچنین شتاب گیری سریع تر، مصرف سوخت پایین تر و صندوق عقب به مراتب بزرگتر نیز از نقاط قوت ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید در برابر هاوال H6 هیبرید به شمار می روند.

در صورتی که خدمات پس از فروش و تأمین قطعات ونوسیا به صورت گسترده تر انجام شود، این خودرو هم می تواند یکی از جذاب ترین انتخاب ها در سگمنت کراس اوورهای هیبریدی جمع و جور بازار ایران باشد.

توسط autokhabari.ir