سال 2025 به عنوان “سال انفجار شارژ فوق سریع” در صنعت خودروهای انرژی نو شناخته میشود. توسعه پرشتاب فناوری شارژ سریع و فوق سریع، نگرانی کاربران از بابت محدودیت مسافت قابل پیمایش را تا حد زیادی کاهش داده است، اما در سوی دیگر ماجرا، نگرانیهای فزایندهای درباره افت سریعتر عمر باتریها در حال شکلگیری است.
راحتی یا کاهش عمر باتری؟ آیا استفاده از شارژ سریع به خودروهای برقی صدمه می زند؟
بسیاری از کاربران معتقدند همانطور که شارژ سریع تلفن همراه عمر باتری آن را کاهش میدهد، شارژ فوق سریع خودرو نیز اثری مشابه دارد. این موضوع باعث شده تا صاحبان مدلهای برقی با یک دوراهی سخت تعویض باتری یا تعویض خودرو مواجه شوند.
شارژ فوقسریع؛ راحتی در برابر هزینهای سنگین
برای مثال، رانندگان تاکسیهای اینترنتی که برای افزایش بهرهوری از شارژ سریع استفاده مداوم دارند، از تجربه افت سریع سلامت باتری سخن میگویند. طبق بررسیهای میدانی، خودروهایی که روزانه بیش از 100 کیلومتر حرکت دارند و در بیش از 70 درصد موارد از شارژ فوق سریع استفاده میکنند، ظرف تنها دو سال با کاهش سلامت باتری از 100 به 85 درصد مواجه شدهاند.
تحقیقات دانشگاه “تسینگهوا” نیز حکایت از آن دارد که استفاده مستمر از شارژرهایی با توان بالای 120 کیلووات میتواند عمر باتری را تا 40 درصد نسبت به شارژ غیر سریع کاهش دهد.
ضمانتنامههایی که «عمر مفید» را تضمین نمیکنند
در حال حاضر قوانین و مقررات چین خودروسازان را ملزم کرده تا برای اجزای اصلی از جمله باتری، ضمانتنامهای حداقل به مدت 8 سال یا 120 هزار کیلومتر ارائه دهند. با این حال، بسیاری از “وارانتیهای مادامالعمر” دارای شروطی سختگیرانه هستند.
طبق نظرسنجیها تنها حدود 23 درصد از دارندگان خودروهای الکتریکی بهطور کامل از مفاد وارانتی خود مطلع هستند و بیش از نیمی از آنها بهاشتباه تصور میکنند وارانتی مادامالعمر یعنی تعویض رایگان باتری تا پایان عمر خودرو.
راهحل چیست؟
شرکتهای فعال در صنعت خودرو در تلاش هستند تا با نوآوری، میان سرعت شارژ و سلامت باتری توازن ایجاد کنند. کارشناسان توصیه میکنند استفاده از شارژ فوق سریع به کمتر از 40 درصد دفعات محدود شود و اولویت با شارژ معمولی باشد.
در نهایت، دستیابی به یک اکوسیستم پایدار در حوزه شارژ فوق سریع نیازمند ترکیبی از تدابیر فنی، آموزش علمی به کاربران، و سیاستگذاری شفاف برای تعیین حدود وارانتی و مسئولیت خودروسازان است.