بازار خودرو سال ۱۴۰۴ را با ادامه رکود تورمی اسفند ماه آغاز کرد، اما در نیمه دوم فروردین و هفته اول اردیبهشت، تحت تأثیر نرخ دلار و تحولات سیاسی، نوساناتی را تجربه کرد. با شروع کاهش نرخ ارز، انتظار میرفت که قیمتها در بازار خودرو نیز کاهش یابد، اما افت حدود ۲۰ درصدی قیمت ارز نسبت به اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری، تأثیر چندانی بر قیمتها نداشته است.
بازار خودرو برخلاف انتظارات، با افت نرخ ارز در یک ماه گذشته، چندان همراه نشده است. بسیاری باور داشتند که با کاهش قیمت دلار از بالای ۱۰۰ هزار تومان به زیر ۸۵ هزار تومان، قیمتها به سرعت کاهش خواهند یافت، اما بازار همچنان در همان محدوده قیمتی و در رکود به سر میبرد.
با اعلام خبر تعویق مذاکرات میان ایران و آمریکا و افزایش نرخ ارز، قیمتها روند صعودی به خود گرفتند، اما با اعلام خبر از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در هفته آینده، بازار خودرو بار دیگر در فاز انتظار قرار گرفته است.
بسیاری از فعالان بازار معتقدند که انتشار این خبر، بر روند تصمیمگیری خریداران و فروشندگان تأثیر گذاشته و موجب شده است که هراس از خرید و فروش، بازار را به یک خواب نسبتاً عمیق فرو برد.
انتشار خبر از سرگیری مذاکرات، فضای پرابهامی را برای خریداران ایجاد کرده است، اما بخشی از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که فضای کلی بازار، بیش از تأثیر مذاکرات و نوسانات نرخ ارز، از عرضه و تقاضا تبعیت میکند. بنابراین، کاهش تقاضا در ماههای ابتدایی سال و انتظار خریداران برای کاهش بیشتر قیمتها، باعث رکود در بازار شده است.
برخی کارشناسان، کاهش تنشهای سیاسی و ثبات نسبی نرخ ارز را از عوامل کلیدی بازگشت آرامش به بازار خودرو میدانند. آنها معتقدند که بررسی روند قیمتی در هفتههای اخیر نشان میدهد که با کاهش نوسانات شدید ارزی، بازار خودرو از وضعیت پرنوسان روزهای گذشته فاصله گرفته و کمی آرام شده است.
به نظر میرسد که پس از نوسانات روزهای اخیر، آرامش نسبی بار دیگر بر بازار خودرو سایه افکنده است. ارزیابیها نشان میدهد که در معاملات امروز، اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی، تغییر چندانی را تجربه نکردهاند و در همان محدوده قیمتی روزهای گذشته باقی ماندهاند.
کارشناسان پیشبینی میکنند که حداقل تا اواسط ماه آینده و افزایش سنتی تقاضا با ورود به فصل تابستان، احتمالاً بازار خودرو با وضعیت فعلی همراهی خواهد کرد. اما در عین حال، فضای مذاکرات و پیامی که مخابره میکند، همچنان تأثیرگذار بوده و میتواند این روند را دستخوش تغییر کند.
بسیاری از فعالان بازار، افزایش عرضه توسط خودروسازان، تقویت قدرت خریداران با اجرای طرحهای فروش اقساطی و از همه مهمتر، ایجاد ثبات اقتصادی را از جمله راهکارهای ضروری برای خروج بازار خودرو از رکود و بهبود وضعیت معاملات میدانند.
در حال حاضر، رصد بازار نشان میدهد که خودروهای داخلی و مونتاژی ایران خودرو، امروز در نیمه اردیبهشت ماه، کمترین نوسان قیمتی را تجربه کردهاند و آرامش نسبی بر بازار حاکم است.
در میان محصولات ایران خودرو، «دنا پلاس تیپ یک دندهای» مدل ۱۴۰۴، امروز در بازار ۹۰۰ میلیون تومان و «پژو۲۰۷ اتوماتیک TU۵P» مدل ۱۴۰۴، یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند.
در میان خودروهای داخلی، «پژو پارس XUVP» نیز ۸۴۵ میلیون تومان، «تارا V۴ اتومات» مدل ۱۴۰۴، یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان و «رانا پلاس» ۱۴۰۳، حدود ۷۴۵ میلیون تومان قیمت خوردهاند.
در میان محصولات مونتاژی ایران خودرو، «هایما S۷ پلاس» مدل ۱۴۰۳، یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
همچنین، در میان محصولات گروه سایپا، «شاهین G» در بازار ۹۱۵ میلیون تومان قیمت خورده است.
بررسی خانواده کوییک نشان میدهد که «کوییک اتومات پلاس» مدل ۱۴۰۳، در بازار ۶۶۰ میلیون تومان و «کوییک دندهای S» مدل ۱۴۰۴، ۵۱۰ میلیون تومان خرید و فروش شده است.
در نهایت، کارشناسان معتقدند که روند تغییرات قیمتی در بازار خودرو، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مذاکرات، نرخ ارز و عرضه و تقاضا، قرار دارد و پیشبینی میکنند که بازار خودرو در آینده نزدیک، با توجه به این عوامل، تغییرات قیمتی را تجربه کند.