خودروی یوگو، محصول بدنام یوگسلاوی که زمانی نماد خودروهای ارزانقیمت بود، با یک کانسپت جدید رونمایی شده است. این خودرو قرار است با طراحی نوستالژیک، موتور بنزینی و گیربکس دستی تا سال ۲۰۲۷ به تولید برسد.
یوگو، خودرویی که توسط شرکت زاستاوا در یوگسلاوی سابق تولید میشد، در دهه ۱۹۸۰ به دلیل قیمت پایین و کاربردی بودنش به یک نماد فرهنگی تبدیل شد. این خودرو که بر پایه فیات ۱۲۷ ساخته شده بود، حتی به بازار آمریکا راه یافت. یوگو با وجود اینکه به دلیل کیفیت پایین و رانندگی نهچندان مطلوب بهعنوان یکی از «بدترین خودروهای تاریخ» لقب گرفت، تا سال ۲۰۰۸ در خط تولید باقی ماند و در فرهنگعامه، از فیلمها تا کتابها، جایگاهی ویژه یافت.
این پروژه جدید توسط شرکت نوپای یوگو اتومبیل هدایت میشود و هدفش احیای این برند با یک هاچبک اقتصادی در کلاس B است که با خودروهایی مانند رنو کلیو، فولکسواگن پولو و تویوتا یاریس رقابت کند.
یوگو در نمایشگاه طراحی خودروی ۲۰۲۵ در مونیخ، یک مدل مقیاس ۱:۵ از هاچبک جدید خود را به نمایش گذاشت. این کانسپت که هنوز نامی برای آن اعلام نشده، ترکیبی از خطوط نوستالژیک یوگوهای قدیمی و عناصر مدرن را به نمایش میگذارد.
این کانسپت، اگرچه در ابعاد کوچک ارائه شده، اما جزئیات کاملی دارد و جهتگیری طراحی یوگو را نشان میدهد. سازنده اعلام کرده که نسخه مقیاس کامل این خودرو تا دو سال آینده، یعنی در سال ۲۰۲۷، رونمایی خواهد شد و تولید آن نیز در همان سال آغاز میشود.
یوگو اعلام کرده که این هاچبک جدید با موتورهای بنزینی تنفس طبیعی و توربو عرضه خواهد شد. نکته برجسته این خودرو، ارائه گیربکس دستی در کنار گیربکس اتوماتیک است که در بازار کنونی خودروهای اقتصادی، بهویژه در اروپا، یک ویژگی نادر و جذاب محسوب میشود.
یوگو تأکید کرده که این خودرو «بسیار مقرونبهصرفه» خواهد بود و تمام استانداردهای ایمنی مدرن را رعایت میکند. برای کاهش هزینهها، پلتفرم این خودرو از یک شریک نامشخص تأمین خواهد شد.