در فروردین ۱۴۰۴، فروش خودروهای سواری در چین برای سومین ماه پیاپی رشد داشت و با افزایش ۱۴.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به یک میلیون و ۷۸۰ هزار دستگاه رسید.
به گزارش مجله ماشین به نقل از انجمن خودروهای سواری چین (CPCA)، مجموع فروش خودروهای سواری از ابتدای دیماه تا پایان فروردین، به ۶ میلیون و ۹۷۰ هزار دستگاه رسید که رشدی معادل ۸.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد.
این رشد عمدتاً به دلیل اجرای سیاستهای تشویقی دولت چین برای جایگزینی خودروهای فرسوده با مدلهای جدید، بهویژه خودروهای انرژی نو (NEV) شامل خودروهای تمامبرقی و هیبریدی شارژی (Plug-in Hybrid)، حاصل شده است. طبق اعلام دولت چین، تا چهارم اردیبهشتماه، این طرح بیش از ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تعویض خودرو را پوشش داده است.
در فروردینماه، سهم خودروهای انرژی نو از کل بازار به ۵۰.۸ درصد رسید که نشاندهنده افزایش ۳۳.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
با این حال، صادرات خودروهای چینی در فروردینماه با افت ۲.۲ درصدی همراه بود. این کاهش، پس از افت ۸ درصدی در اسفندماه، نشاندهنده فشار فزایندهای است که تعرفههای جدید ایالات متحده بر بازار صادرات خودروی چین وارد کردهاند.
همچنین، علاقه مشتریان چینی به خودروهای مجهز به فناوری رانندگی خودران در حال کاهش است. این موضوع تا حدی تحت تأثیر افزایش نظارتهای نظارتی و دغدغههای ایمنی قرار گرفته است؛ از جمله وقوع یک تصادف مرگبار در اسفندماه که یک دستگاه شیائومی SU7 با قابلیت رانندگی نیمهخودران در آن دخیل بود.
source