نیسان ماکسیما یکی از محبوب‌ترین سدان‌های ژاپنی است که در سال ۱۹۸۱ تولید شد و تاکنون در هشت نسل مختلف به بازار عرضه شده است. نسل پنجم این خودرو، با نام سِفیرو، در ایران توسط شرکت پارس خودرو مونتاژ و با نام ماکسیما به بازار عرضه شد. این خودرو به دلیل موتور قدرتمند و کیفیت مناسب، توانست در دهه ۸۰ شمسی به یکی از ستاره‌های بازار تبدیل شود.

در دهه ۹۰ میلادی، ماکسیما به یک اسطوره در بین سدان‌های نیمه اسپرت تبدیل شد و حضور آن در فیلم معروف «سریع و خشن» در سال ۲۰۰۱ هنوز هم به یاد آورده می‌شود. اما پس از چهار دهه حضور درخشان در بازارهای بین‌المللی، نیسان ماکسیما در سال ۲۰۲۴ به طور ناگهانی از خطوط تولید خارج شد.

ماکسیما در دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ تغییراتی را تجربه کرد که نمی‌توان آنها را مثبت ارزیابی کرد. این خودرو که زمانی به عنوان یک سدان اسپرت شناخته می‌شد، کم‌کم بزرگ‌تر و سر به زیرتر شد و از جذابیت سابق و فاکتورهایی که به آن شهرت داشت، فاصله گرفت. شاید همین موضوع باعث شد که نیسان در زمان توقف تولید ماکسیما اعلام کند که منتظر اخبار آینده در خصوص ماکسیما باشید، زیرا ما مسیرهای پیش رو را با خودروهایی هیجان‌انگیز و نوآوری‌های تکنولوژیک بازتعریف خواهیم کرد.

این جمله به ویژه با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو، بیشتر از اینکه خبری قطعی باشد، نوعی اعلام امیدواری و باقی گذاشتن درِ باز برای آینده‌ ماکسیما بود. شرکت نیسان در سال ۲۰۲۲ از تولید دو خودروی الکتریکی جدید در کارخانه‌ی می‌سی‌سی‌پی خبر داد که احتمال داده می‌شد یکی از آنها جانشین ماکسیما باشد. اما در سال ۲۰۲۵، شرایط بازار و چالش‌های اقتصادی جهانی باعث شد این پروژه‌ها به حالت تعلیق درآیند یا لغو شوند.

یکی از سوالات مهم این است که اگر ماکسیما بازگردد، آیا باز هم در قالب همان سدان سنتی خواهد بود یا همانند برخی مدل‌های دیگر به یک کراس اوور تبدیل خواهد شد؟ تجارب گذشته نشان می‌دهد بسیاری از خودروسازان تلاش کرده‌اند مدل‌های سدان قدیمی خود را در قالب کراس ‌اوورهای جدید احیا کنند. با این حال، شواهد فعلی حاکی از آن است که نیسان احتمالاً ماکسیما را همچنان به‌ عنوان یک سدان پرچمدار حفظ خواهد نمود.

رندرهای غیررسمی و تصاویری که بر اساس کانسپت IMs نیسان طراحی شده‌اند، چهره‌ای جدید و مدرن برای ماکسیما ترسیم می‌کنند. این کانسپت که در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه دیترویت معرفی شد، ظاهری آینده‌نگر و کمی مرتفع از سطح زمین دارد.

پاسخ به این پرسش که نسل جدید ماکسیما از نظر فنی چه مشخصاتی خواهد داشت، بسیار دشوار است؛ زیرا آینده‌ قوای محرکه‌ ماکسیما تحت ‌تأثیر برنامه موسوم به Ambition 2030 نیسان قرار دارد. این برنامه بر تولید خودروهای برقی متمرکز است. پیش‌بینی می‌شد نسل بعدی ماکسیما به ‌صورت تمام الکتریکی عرضه شود و از پلتفرم آریا استفاده کند.

برخی خبرها حاکی از آن هستند که پروژه‌های LZ1E و LZ1F که قرار بود در کارخانه‌ می‌سی‌سی‌پی ساخته شوند، لغو شده‌اند. اما این کدها هرگز به ‌طور رسمی با نام ماکسیما یا مدل خاصی گره نخورده بودند. نیسان نیز هرگز مشخص نکرده که این پروژه‌ها دقیقاً چه ابعاد یا ویژگی‌هایی دارند. بنابراین، درهای بازگشت ماکسیما به بازار هنوز هم باز هستند.

پیش‌تر انتظار می‌رفت دو سدان برقی جدید نیسان در سال ۲۰۲۶ عرضه شوند، اما این زمان به ۲۰۲۷ موکول شد و حالا به‌ نظر می‌رسد که اگر قرار باشد نسل جدید ماکسیما دوباره متولد شود، این اتفاق تا پایان دهه جاری میلادی رخ خواهد داد. البته همه ‌چیز به پایداری مالی شرکت و واکنش بازار به تحولات آینده در حوزه خودرو بستگی دارد.

در نهایت باید گفت که هرچند ماکسیما فعلاً با بازار خداحافظی کرده، اما هنوز هم در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان، جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر نیسان بتواند با شناخت درست بازار، ترکیبی از طراحی مدرن، قوای محرکه‌ پاک و تجربه رانندگی جذاب را ارائه دهد، بازگشت ماکسیما می‌تواند به یکی از اتفاقات بزرگ صنعت خودرو در سال‌های آینده تبدیل شود.

توسط autokhabari.ir