رئیس بخش مطالعات و طراحی ایستگاه‌های شارژ گروه مپنا در کارگاه «آشنایی با شارژرهای خودرو ‌برقی، از فناوری تا نصب» که در حاشیه بیست‌ونهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، اظهار داشت: سیاست‌های کشور در حوزه خودرو برقی از انتهای سال ۱۳۹۶ و ابتدای ۱۳۹۷ تغییر کرد و در سال ۱۴۰۳ خودروی برقی به عنوان راه‌حلی برای ناترازی سوخت مطرح شد. مسئولان کشور تصمیم به واردات خودروی برقی در کشور گرفتند.

وی افزود: جهان به دلیل دو عامل اصلی، یعنی آلایندگی و کاهش مصرف سوخت، به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت کرده‌است. کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه‌های ناشی از حفظ سلامت، ایران را نیز به سمت استفاده از خودروهای برقی سوق داده‌است. از این رو، خودروهای تمام‌برقی از سال ۱۴۰۲ وارد کشور شدند.

در حال حاضر، حدود ۱۲ هزار خودروی برقی در کشور وجود دارد. یکی از مدل‌های وارد شده به ایران، مدل SUV است که ظرفیت باتری حدود ۷۰ کیلو وات در ساعت و ظرفیتی معادل ۵۰۰ کیلومتر پیمایش دارد.

شارژ خودروهای برقی از نظر زیرساختی به دو مدل کند و سریع تقسیم می‌شود. تمام خودروهای برقی دارای یک شارژر آن‌برد هستند که با برق منازل نیز شارژ می‌شود. بنابراین، برای پیمایش‌های شهری، می‌توانید خودروی خود را در خانه شارژ کنید؛ اما برای مسافرت‌های طولانی، باید از شارژ سریع استفاده کنید که فرآیند شارژ آن نیم ساعت تا یک ساعت طول می‌کشد.

در تهران، پنج پمپ بنزین وجود دارد که شارژ خودروهای برقی را پوشش می‌دهد. برای این جایگاه‌ها، یک گیگاوات ساعت انرژی تامین شده‌است و هر ماه حدود ۲۰ درصد به این ظرفیت اضافه می‌شود که این میزان انرژی پاسخگوی نیاز ۱۰ هزار نفر است. همچنین، پنج پارکینگ و ۱۲ ایستگاه وجود دارد که با شارژر AC خودروها را شارژ می‌کنند. در نهایت، تمام جایگاه‌های سوخت کشور باید به شارژر برقی مجهز باشند.

توسط autokhabari.ir