برند چینی آواتر به تازگی با برگزاری آزمایشی زنده در تونل باد، به جنجال ایجاد شده درباره ضریب درگ سدان الکتریکی آواتر ۱۲ پاسخ داد. این جنجال پس از آن ایجاد شد که یک بلاگر خودرویی با بیش از یک میلیون دنبال کننده در ویبو، ویدیویی منتشر کرد و در آن ادعا کرد که آزمایش او در تونل باد، ضریب درگ آواتر ۱۲ را ۰.۲۸ نشان داده است. این رقم بیش از ۳۰ درصد بالاتر از ادعای رسمی آواتر بود.
آواتر که با همکاری چانگان، هواوی و CATL تاسیس شده است، آزمایش تونل باد را برای مدل آواتر ۱۲ برگزار کرد تا شفافیت ادعای خود را نشان دهد. در این آزمایش، آواتر از سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و شرایط مختلف استفاده کرد. در ابتدا، آزمایش با رینگهای آیرودینامیک و آینههای دیجیتالی انجام شد که ضریب درگ ۰.۲۱۷ را به دنبال داشت. سپس رینگها با نمونههای اسپرت جایگزین شد و ضریب درگ به ۰.۲۳۲۶ رسید. در مرحله بعدی، از آینههای معمولی استفاده شد و ارتفاع تعلیق بیشتر شد که ضریب درگ را به ۰.۲۵۰۹ رساند. در پایان نیز ورودی هوای جلو در حالت باز قرار گرفت و ضریب درگ به ۰.۲۷۴۳ رسید.
این نتایج نشان میدهند که ضریب درگ تحت شرایط مختلف بهشدت تغییر میکند. آواتر همچنین آزمایشی با شیب ۵ درجه بدنه خودرو انجام داد که بهطور طبیعی درگ بالاتری ایجاد کرد، اما این آزمایش بیشتر نمایشی بود تا کاربردی. هدف آواتر ظاهراً اثبات این بود که ادعای ۰.۲۱ در شرایط بهینه قابلدستیابی است.
این جنجال توجهات را به نبود استاندارد ملی اجباری برای آزمایش مقاومت باد در چین جلب کرده است. کارشناسان اشاره میکنند که خودروسازان میتوانند از روشهای مختلفی برای اعلام ضریب درگ استفاده کنند. این انعطافپذیری میتواند به تفاوتهای قابلتوجهی بین ارقام تبلیغاتی و نتایج واقعی منجر شود.