ایران‌خودرو از زمان تولید نخستین پیکان در سال ۱۳۴۶ تا تولید محصولات روزآمدی مانند دنا، تارا، ري را و هایما، همواره در مسیر ارتقاء کیفیت، ایمنی و فناوری گام برداشته است. در دهه ۸۰ شمسی، با ورود سامانه‌های ایمنی مانند ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و سیستم‌های الکترونیکی پایدارکننده (ESP) در برخی مدل‌ها، نگاه به ایمنی وارد فاز جدیدی شد.

در سال‌های اخیر، پروژه‌هایی نظیر ري را، تارا، سورن‌پلاس، رانا‌پلاس و دنا‌پلاس با تمرکز بر ایمنی سرنشینان توسعه یافته‌اند و نتایج تست‌های ایمنی داخلی و برخی تست‌های بین‌المللی، بهبود شاخص‌ها را تأیید کرده‌اند.

امنیت سرنشینان در محصولات ایران‌خودرو از طریق نصب کیسه‌های هوای چندگانه، ساختار مقاوم اتاقک خودرو، بهینه‌سازی کمربند ایمنی و استفاده از سیستم ترمزهای پیشرفته افزایش یافته است. همچنین، امنیت خودرو در برابر سرقت و تخریب با بهره‌گیری از سیستم‌های قفل مرکزی هوشمند، قفل ایموبیلایزر و هشدار ضدسرقت در محصولات جدید ارتقاء یافته است.

یکی از مزایای رقابتی ایران‌خودرو، داشتن زنجیره تأمین گسترده داخلی است؛ بیش از ۷۰٪ قطعات توسط سازندگان داخلی تأمین می‌شود که کاهش ریسک وابستگی خارجی را درپی دارد و در شرایط تحریمی به‌معنای امنیت ملی صنعتی است.

با اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی مدیریت در ایران‌خودرو، فضای رقابت، شفافیت مالی و انگیزه برای جذب سرمایه و فناوری ارتقاء یافته است. فعالان بخش خصوصی برنامه‌هایی برای همکاری با شرکت‌های طراحی پلتفرم جهت طراحی و توسعه محصولات جدید مطابق با آخرین ویرایش استانداردهای بین‌المللی ایمنی دارند.

آمارها نشان می‌دهد که نرخ مرگ‌ومیر به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه از حدود ۳۸ نفر در سال ۱۳۸۴ به حدود ۱۳ نفر در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است که بخشی از این کاهش مستقیماً با بهبود در ایمنی خودروها و مجهز شدن به فناوری‌هایی مثل کیسه هوا، ترمز ABS و سیستم پایدارکننده مرتبط است.

در شرایطی که امنیت صنعتی، اشتغال‌زایی پایدار و کاهش وابستگی فناوری از اولویت‌های اصلی کشور است، ایران‌خودرو با برخورداری از زنجیره تأمین قوی، نیروی انسانی ماهر، ظرفیت صادرات، و اراده برای به‌روز شدن در ایمنی و کیفیت یک دارایی ملی محسوب می‌شود و می‌تواند هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی، نقش مهمی ایفا کند.

توسط autokhabari.ir