در شرایطی که بسیاری از خودروسازان دنیا در حال برقیسازی محصولات خود هستند، مرسدس بنز و زیرمجموعه اسپرتساز آن، یعنی AMG، همچنان به پیشرانههای V8 وفادار ماندهاند. مرسدس به تازگی اعلام کرده که در حال توسعه یک موتور هشت سیلندر کاملاً جدید است؛ موتوری که هم در مدلهای فعلی استفاده خواهد شد و هم ممکن است راه خود را به خودروهایی با تعداد سیلندر کمتر باز کند.
مدیر بخش AMG، میشائیل شیبه، در مصاحبه با نشریه Car and Driver تایید کرده که مهندسان در مرکز آفالترباخ در حال کار روی نسل جدیدی از موتور V8 هستند. پیشتر مرسدس این موتور را «نسل آینده با فناوری پیشرفته و الکتریکیشده» توصیف کرده بود، اما شیبه گفته الزامی به استفاده از سامانه هیبریدی در این پروژه نیست. بسیاری از علاقهمندان به خودروهای اسپرت و مخصوص پیست، همچنان تجربه خالص پیشرانه بنزینی را به نسخههای هیبریدی شارژی که عموماً وزن بالاتری دارند، ترجیح میدهند.
در دنیایی که خودروسازان به سوی موتورهای کوچکتر و برقیشدن کامل پیش میروند، چرا AMG هنوز به موتور V8 علاقه دارد؟ پاسخ این پرسش ساده است؛ چنین موتورهایی طرفداران زیادی داشته و تقاضا برای آنها قابل توجه است. مدیران AMG معتقدند که هنوز مشتریان زیادی به دنبال خودروهای لوکس و قدرتمند با موتور هشت سیلندر هستند. آنها با بررسیهای اقتصادی نتیجه گرفتهاند که سرمایهگذاری روی چنین موتوری، در بلندمدت بازده مناسبی خواهد داشت.
شیبه همچنین تاکید کرده که پیشرانه V8 هنوز «چند سال» آینده در پیش دارد، هرچند که اتحادیه اروپا طبق سیاستهای فعلی، تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید را ممنوع خواهد کرد. اما در خارج از اتحادیه اروپا، بازارهای بزرگی مانند آمریکا هنوز قوانین سختگیرانهای ندارند و فرصت مناسبی برای ادامه عرضه خودروهای قدرتمند باقی مانده است.
با وجود اخبار امیدوارکننده درباره موتور جدید، طرفداران سدان فوقالعاده هیجانانگیز C63 نباید منتظر اخباری خوش باشند. پیشتر و در اوایل سال جاری، AMG رسماً شایعه بازگشت موتور V8 به زیر کاپوت C63 را رد کرده است. در زمان فعلی، امیدها به مدل CLE63 دوخته شده که شاید بتواند روح اسپرت V8 را در قالب یک کوپه مدرن حفظ کند.
مرسدس بنز حتی V12 را زنده نگه داشته است! در شرایطی که اکثر خودروسازان موتورهای ۱۲ سیلندر را کنار گذاشتهاند، مرسدس بنز نهتنها موتور V8، بلکه پیشرانه قدرتمند ۶ لیتری V12 توئین توربو را نیز در خط تولید خود حفظ کرده است. این موتور فعلاً برای مدلهای خاص S کلاس و همچنین برخی خودروهای سوپر اسپرت دیگر مانند پاگانی اتوپیا تولید میشود.
بد نیست اشاره کنیم بامو از سه سال پیش، آئودی از سال ۲۰۱۷ و بنتلی نیز از سال قبل تولید موتورهای ۱۲ سیلندر خود را متوقف کردهاند. تنها برندهایی مانند فراری، رولزرویس، استون مارتین، لامبورگینی، گوردون موری و البته بوگاتی هستند که همچنان در بازار با موتورهای ۱۲ یا حتی ۱۶ سیلندر حضور دارند.