قیمتگذاری ناعادلانه و بختآزمایی خودرو مشکلات عدیدهای را برای بازار و مشتریان ایجاد کرده است. در این میان، پنج دلیل عمده وجود دارد که ضرورت پایان دادن به این رویه ناعادلانه را گوشزد میکند.
1. **قیمتگذاری غیرکارشناسی**: قیمتگذاری غیرکارشناسی و دستوری باعث میشود تا بهای محصولات گاه حتی پایینتر از قیمت تمامشده باشد. این موضوع میتواند به زیان تولیدکنندگان و کاهش کیفیت محصولات منجر شود.
2. **بختآزمایی و رانت**: سیستم بختآزمایی برای تخصیص خودرو، شائبه رانت و تبعیض را به وجود آورده است. این روش نهتنها عادلانه نیست، بلکه اعتماد عمومی به بازار خودرو را نیز از بین برده است.
3. **کمبود عرضه و تقاضا**: عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو، منجر به ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمتها شده است. این موضوع نیز ریشه در قیمتگذاری ناعادلانه و کمبود تولید دارد.
4. **ضرر به تولیدکنندگان**: قیمتگذاری دستوری و ناعادلانه به تولیدکنندگان داخلی آسیب میزند. کاهش حاشیه سود، کمبود نقدینگی و در نهایت توقف تولید از نتایج این سیاست است.
5. **عدم رضایت مشتریان**: طولانی شدن فرآیند ثبتنام، تحویل خودرو و ابهامات موجود در قیمت نهایی، نارضایتی مشتریان را به همراه داشته است. این در حالی است که مشتریان انتظار دارند با قیمت مناسب و در زمان مناسب، خودروی موردنظر خود را دریافت کنند.
با توجه به دلایل فوق، ضرورت تغییر در سیاستهای قیمتگذاری و تخصیص خودرو بیش از پیش احساس میشود. اصلاح این سیاستها میتواند به بهبود وضعیت بازار خودرو، افزایش رضایت مشتریان و حمایت از تولیدکنندگان داخلی منجر شود.