در بحبوحه شایعات مربوط به واگذاری سهام شرکت سایپا، شرکت کرمان موتور با پیشنهادی قابل توجه وارد میدان شده است. این شرکت اعلام کرده است که حاضر است تمامی سهام سایپا را خریداری کند یا در صورت تمایل، سهام خود را به فروش برساند. با این پیشنهاد، کرمان موتور بازی خرید سایپا را به گونهای طراحی کرده است که در هر صورت، این شرکت برنده باشد. این استراتژی برد-برد به وضوح توسط مدیرعامل کرمان موتور در دومین نامهاش به رئیسجمهور تشریح شده است: چه واگذاری سایپا صورت گیرد و چه این اتفاق نیفتد، کرمان موتور قصد دارد برنده این بازی باشد.
در میان گمانهزنیهای اخیر درباره خریدار جدید سایپا و شایعات مربوط به قطعی شدن این معامله، مدیرعامل کرمان موتور با انتشار بیانیهای، توانمندیهای این شرکت و برنامههایش را برای آینده سایپا تشریح کرد. اگرچه در این بیانیه اشاره تلویحی به این نکته وجود دارد که اهداف کرمان موتور حتی بدون سایپا نیز قابل دستیابی است.
این دومین موضعگیری سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، در خصوص خرید سایپا است. در این بیانیه، به نامه سه ماه پیش این شرکت به رئیسجمهور اشاره شده است که در آن آمادگی کرمان موتور برای خرید سهام سایپا اعلام شده بود. در بیانیه جدید، ضمن اشاره به تجربه بیش از ۳۰ ساله کرمان موتور در صنعت خودرو و همکاری با خودروسازان بینالمللی مانند جنرال موتورز، فولکسواگن و هیوندای، اعلام شده است که این شرکت آمادگی دارد با به دست آوردن سهام مدیریتی سایپا، ظرف پنج سال آینده بزرگترین گروه خودروسازی کشور را تشکیل دهد و آن را به جمع ۱۰ خودروساز برتر جهان برساند.
اما نکته کلیدی در بخش دوم بیانیه فیروزی نهفته است؛ وی با بیان اینکه «منتظر تصمیمات هستیم، اما آمادهایم راه خود را برویم»، تصریح میکند که «اگر تصمیم مناسبی در مورد واگذاری سهام سایپا اتخاذ نشود، کرمان موتور آماده است سهام در اختیار خود را واگذار کرده و منابع حاصل را صرف اجرای برنامههای راهبردی برای تبدیل شدن به قدرتمندترین خودروساز خاورمیانه کند».
در برابر فضای پر از شایعات و گمانهزنیها درباره فروش سایپا، کرمان موتور یک بازی برد-برد را طراحی و معرفی کرده است. این شرکت به فروشنده و خریداران دیگر اعلام میکند که «یا سهام مدیریتی سایپا را در اختیار میگیرد و گروهی جدید در صنعت خودرو ایران شکل میدهد، یا با فروش سهام موجود، سرمایهاش را در مسیر توسعه مستقل و تولید هدفمند به کار خواهد گرفت».
به عبارتی، این بیانیه هم پیامی به رقبا است و هم هشداری به تصمیمگیران؛ اگر حاضر نباشند بر اساس داشتن اهلیت مالکیت سایپا را واگذار کنند، کرمان موتور از سهامداری سایپا خارج شده و مسیر رشد خود را ادامه خواهد داد. فیروزی تأکید کرده است که کرمان موتور در مسیر افزایش ظرفیت تولید، گسترش زنجیره تأمین، سرمایهگذاری جدید و تبدیل شدن به ارزندهترین خودروساز خاورمیانه، هیچگونه تعللی نخواهد داشت.
برنامهریزی کرمان موتور برای رساندن تولید به سقف ۵۰۰ هزار دستگاه تا سال ۱۴۰۷، پیش از این آغاز شده بود. به گفته فیروزی، در صورت واگذاری مناسب سهام سایپا، خروجی این برنامه میتواند دو برابر شود. در غیر این صورت، نیازی به سهامداری در یک خودروساز دیگر وجود ندارد و به جای حبس سرمایه در منابع بورسی، با فروش سهام سایپا، به سمت توسعه زیرمجموعههای خود شرکت حرکت خواهد کرد.
در مجموع، بیانیه جدید فیروزی را میتوان تلاشی شفاف برای روشن کردن صحنه بازی دانست؛ بدون سایپا هم مسیر ادامه دارد، اما اگر فضا فراهم باشد، کرمان موتور میتواند تصویر بزرگتری از آینده صنعت خودرو در ایران ترسیم کند.