بایواتانول در مسیر ورود به جایگاه‌های بنزین/همکاری پالایشگاه آبادان برای تولید سوخت سبز

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در نشست خبری نخستین زیست پالایشگاه ایران و طرح دانش بنیان تولید انواع بیوایمپلنت گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر اساس وظیفه ذاتی خود دو ماموریت اصلی شامل سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی و نوسازی و بازسازی صنایع را دنبال می‌کند.

فرشاد مقیمی افزود: باتوجه به سیاست‌های اصل ۴۴، این سازمان در بخش‌هایی که توان بخش خصوصی وجود دارد، ورود نمی‌کند مگر در بخش‌هایی که امکان و توان بخش خصوصی کم باشد. بنابراین در طرح سوخت سبز بایواتانول، ابتدا ایدرو اقدام به سرمایه گذاری و راه اندازی آن کرده و سپس بخش خصوصی ترغیب شده و برای مشارکت اقدام کرد.

او بیان کرد: افتتاح پالایشگاه سوخت سبز زاگرس در استان کرمانشاه به طور آزمایشی شروع به کار کرد و قرار است در مسیر توسعه‌ای در شهرستان باشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داشته باشد. همچنین برای آنکه به تولید انبوه بیواتانول برسد، نیاز است که ۲۳ استان دیگر وارد میدان شوند.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: در این زیست پالایشگاه ۲۰۰ هزار لیتر در روز بیواتانول و ۶۶ هزار تن در سال کنجاله تولید می‌شود که برای تولید بیواتانول از نشاسته ذرت استفاده شده و سایر محصول نشاسته نیز تبدیل به خوراک دام می‌شود که در اختیار دامداری‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اضافه کرد: تامین منابع مالی برای این نوع پالایشگاه در ۲ مرحله انجام شد و در مرحله دوم نیز برای خرید تجهیزات و ماشین آلات، تامین مالی صورت گرفته است و همه مراحل تاییدیه‌ها انجام شده است. گذشته از آن قرارداد با پالایشگاه آبادان به تازگی به امضا رسیده است و قرار است با سایر پالایشگاه‌ها نیز همکاری داشته باشیم.

فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت اتانول زیستی را یکی از نیازهای کشور برشمرد و بیان کرد: با تکیه بر سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان، ۴۸ واحد صنعتی این طرح را مورد پالایش قرار گرفت و از آنجایی که ۹۰ کشور دنیا از اتانول برای بنزین استفاده می‌کنند، هدف گذاری شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز این بوده است که ۵ درصد از سبد سوختی کشور را تشکیل دهد؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به صورت اجباری به میزان ۱۰ درصد از مصرف سوختی از این نوع سوخت برای کاهش آلایندگی محیط زیست استفاده می‌شود.

کیوان شیدانی مدیرعامل گسترش سوخت سبز زاگرس در پاسخ به چگونگی فرآیند تولید بایواتانول و تاثیر آن بر نوع سوخت خودروها گفت: مهم‌ترین اقدام برای تولید بایواتانول ساخت زیست پالایشگاه بود و در مرحله بعد قرار است ۷۰ درصد تولید از طریق همکاری با پالایشگاه آبادان ادامه پیدا کند و به این ترتیب اتانول با بنزین ترکیب شده و عدد اکتان بنزین را افزایش داده و در نهایت محتوای اکسیژن سوخت را افزایش می‌دهد که جهت بهسوزی در خودرو و کاهش آلایندگی مناسب است.

شیدانی در پاسخ به میزان ظرفیت تولید این پالایشگاه گفت: مخلوط تجمیع شده با بنزین به زودی در جایگاه عرضه می‌شود که از آنجایی که میزان اکتان بایواتانول ۱۱۵ است، بسته به اینکه با چه شرایطی ترکیب شود، متفاوت خواهد بود و پیش بینی می‌شود که ۶۶ میلیون لیتر در سال یا حدود روزانه ۴ میلیون لیتر بنزین E۵ قادر به تولید آن باشیم.

توسط autokhabari.ir