در دنیای خودروهای سوپراسپرت، معمولاً نام کشورهایی مانند ایتالیا، انگلیس، آلمان و آمریکا به ذهن متبادر میشود؛ جایی که شاهد تولد غولهایی مانند لامبورگینی کانتاش، جگوار XJ220، پورشه ۹۱۱ و شورلت کوروت هستیم. ژاپن نیز با تولید خودروهای اسپرت برجسته، جایگاه ویژهای در این میان دارد. اما فرانسه، که بیشتر به ساخت خودروهای اقتصادی و هاچبکهای آتشین شهرت دارد، کمتر به عنوان سازنده سوپراسپرت شناخته میشود. با این حال، در دهه ۱۹۸۰، فرانسه با رونمایی از رنو آلپین GTA V6 توربو، وارد رقابت در این حوزه شد و مستقیماً پورشه ۹۴۴ را هدف گرفت.
آلپین GTA V6 توربو یک کوپهٔ اسپرت موتور عقبی بود که در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و با ۲۰۰ اسب بخار قدرت، قصد داشت با پورشه ۹۴۴ رقابت کند. این خودرو از ترکیب موتور عقب مشابه پورشه ۹۱۱ استفاده میکرد و بدنه آن از فایبرگلاس و پلاستیک پلیاستر ساخته شده بود که علیرغم ابعاد بزرگتر، آن را سبکتر از ۹۴۴ میکرد.
نسخه اولیه آلپین GTA V6 GT با موتور ۲.۵ لیتری V6 و تنها ۱۶۰ اسب بخار، در بازار و پیست عملکرد ضعیفی داشت و فروش بالایی را تجربه نکرد. اما آلپین که حدود یک دهه بود به تملک رنو درآمده بود، در واکنش به این وضعیت، در سال ۱۹۸۵ در نمایشگاه خودروی بیرمنگام، نسخه توربوشارژ GTA را با ۲۰۰ اسب بخار معرفی کرد. این مدل با شتاب صفرتاصد در حدود ۶ ثانیه، عملکردی مشابه ۹۴۴ توربو داشت و فروش را بهسرعت افزایش داد.
موتور V6 آبخنک با زاویه ۹۰ درجه، بخشی از خانواده موتورهای PRV بود که از سال ۱۹۷۴ تولید میشد. این موتور که بر پایه یک V8 قدیمیتر طراحی شده بود، با وجود سادگی، قابلیت اطمینان خوبی داشت. اما در سال ۱۹۹۰، قوانین سختگیرانه زیستمحیطی فرانسه، رنو را مجبور کرد قدرت را به ۱۸۵ اسب بخار کاهش دهد.
در مقایسه با پورشه ۹۴۴ توربو، آلپین GTA V6 توربو با ۲۰۰ اسب بخار در برابر ۲۲۰ اسب بخار، کمی ضعیفتر بود. با این حال، شتاب مشابه، وزن کمتر و قیمت حدود ۱۰ هزار دلار پایینتر، آن را به گزینهای مقرونبهصرفه تبدیل میکرد.
تولید GTA V6 توربو در سال ۱۹۹۱ پایان یافت و سپس جانشین آن، آلپین A610، معرفی شد. A610 با طراحی مشابه اما بازنگری کامل، از همان موتور ۲.۵ لیتری توربو با ۲۵۰ اسب بخار استفاده کرد که سرعت نهایی ۲۶۵ کیلومتر در ساعت و شتاب صفرتاصد در ۵.۷ ثانیه را به ارمغان آورد. این مدل تا سال ۱۹۹۵ تولید شد و آخرین خودروی آلپین تا عرضه A110 در سال ۲۰۱۷ بود.