بازار خودروهای داخلی در حالی شاهد ثبات قیمت اغلب مدلها است که تقاضا برای خرید خودرو همچنان بالا بوده و تولیدات داخلی کفاف نیاز بازار را نمیدهد. ایران سالانه به حدود یک میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد که بخش عمده آن از طریق تولیدات داخلی و بخش کمی از طریق واردات تأمین میشود. با این حال، تعادل بین عرضه و تقاضا سالهاست که به هم خورده و صف خریداران خودرو همچنان طولانیتر از عرضه است.
در این شرایط، قیمت اغلب خودروهای داخلی در بازار آزاد ثابت مانده است. این ثبات در حالی است که همچنان تقاضا برای خرید خودرو بالاست و تولید کنندگان داخلی توانایی پاسخگویی کامل به این تقاضا را ندارند.
مسئله عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو ایران سالهاست که گریبانگیر این صنعت شده و به یکی از چالشهای اصلی آن تبدیل شده است. از طرفی، تحریمها و مشکلات اقتصادی تأثیر زیادی بر تولید و واردات خودرو داشته و از طرف دیگر، افزایش تقاضا به دلیل رشد جمعیت و نیازهای حمل و نقل، فشار بر بازار خودرو را بیشتر کرده است.
در این میان، برخی از خودروها که همچنان با استقبال بیشتری مواجه هستند، شاهد نوسانات قیمتی جزئی بودهاند، اما اغلب خودروهای داخلی در بازار آزاد از ثبات قیمت برخوردارند.
این وضعیت در حالی است که کارشناسان و مسئولان صنعت خودرو همواره بر ضرورت افزایش تولید و بهبود شرایط عرضه برای تعادل بازار تأکید دارند. بهبود شرایط تولید و افزایش عرضه میتواند به کاهش قیمتها و تعادل بازار کمک کند.
با این حال، تا زمانی که این تعادل ایجاد نشود، بازار خودرو شاهد ثبات قیمت در برخی از مدلها و افزایش قیمت در برخی دیگر خواهد بود.