در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴، ساعت ۱۴:۰۰، گزارشی از نارضایتی مالکان خودروی الکتریکی شیائومی SU7 اولترا منتشر شد. این نارضایتیها به دلیل کاپوت فیبرکربنی این خودرو بود که با قیمت ۴۲ هزار یوان (حدود ۵۸۰۰ دلار) عرضه میشود.
مالکان این خودرو مدعی هستند که کاپوت فیبرکربنی علیرغم ادعای شیائومی مبنی بر بهبود عملکرد آیرودینامیکی، فاقد کارایی لازم است. آزمایشی که توسط وبلاگنویسان چینی انجام شد، نشان داد که هوای خروجی از شکافهای کاپوت حتی قادر به تکان دادن یک برگ کاغذ نیست.
پس از انتشار این نتایج، شیائومی با صدور بیانیهای رسمی، ضمن عذرخواهی از مشتریان، اعلام کرد که کاپوت فیبرکربنی صرفاً برای ادای احترام به طراحی نسخه مفهومی SU7 اولترا بوده و هرگز قرار نبوده که بخشی از برنامه اصلی تولید این خودرو باشد.
به عنوان جبران، شیائومی به مشتریانی که هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتهاند، امکان تعویض رایگان کاپوت آلومینیومی استاندارد را پیشنهاد کرد. اما برای کسانی که قبلاً خودرو را با کاپوت فیبرکربنی دریافت کردهاند، تنها ۲۰ هزار امتیاز وفاداری (حدود ۲۷۵ دلار) در نظر گرفته شده است که رقم کمی در برابر هزینه پرداختی آنهاست.
با این حال، بسیاری از مشتریان همچنان ناراضی هستند و حدود ۳۰۰ نفر از مالکان SU7 اولترا درخواست بازپرداخت کامل مبلغ خودرو را دارند. آنها معتقدند شیائومی با تبلیغات فریبنده، آنها را گمراه کرده است.
این چالش جدید برای شیائومی در شرایطی رخ میدهد که این شرکت هنوز با انتقادات مربوط به آپدیت جنجالی اخیرش دست و پنجه نرم میکند. آپدیت مذکور سبب کاهش ۶۵۰ اسب بخار از قدرت پیشرانه SU7 اولترا شد. شیائومی مدعی است که این تغییرات به منظور افزایش ایمنی و پایداری انجام شده است.
به نظر میرسد شیائومی در صنعت خودرو با مشکلات عدیدهای مواجه است. با اینکه SU7 از نظر طراحی و مشخصات فنی یک سدان قابل توجه است، اما اشتباهات بازاریابی و ناهماهنگیهای داخلی میتواند به اعتبار این شرکت لطمه بزنند.