شرکت خودروسازی نیسان گزارش مالی سال ۲۰۲۴ خود را منتشر کرد که نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده این شرکت ژاپنی است.

این گزارش مربوط به سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۴ است و حاکی از آن است که نیسان با ضرری تاریخی مواجه شده است. علیرغم اینکه فروش جهانی نیسان وضعیت نگران‌کننده‌ای ندارد، اما هزینه‌های بالا و فشارهای قیمتی باعث شده تا این شرکت به سمت ضرر سوق داده شود.

سود عملیاتی نیسان در سال مالی گذشته با کاهشی چشمگیر به میزان ۸۷.۷ درصد کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً به دلیل حجم فروش کمتر، ترکیب ضعیف محصولات، فشار قیمتی در بازارها و افزایش هزینه‌ها است. هزینه‌های مربوط به بازسازی ساختار شرکت حدود ۴۰۵ میلیون دلار است. نیسان سال مالی ۲۰۲۴ را با ضرر خالصی بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار به پایان رساند.

فروش جهانی نیسان تنها ۲.۸ درصد کاهش داشته است و در بازار چین، افت فروش به ۱۲.۲ درصد رسیده است، اما در آمریکای شمالی شرایط بهتر بود و نیسان توانست با رشد ۳.۳ درصدی فروش خود را افزایش دهد.

مدیرعامل جدید نیسان، آقای «ایوان اسپینوزا»، اظهار داشته است که نتایج مالی سالانه این شرکت مانند یک زنگ خطر است و هزینه‌های متغیر این شرکت در حال افزایش است و هزینه‌های ثابت از درآمد فعلی بیشتر شده‌اند.

نیسان سال مالی ۲۰۲۵ را سالی حساس و پرابهام می‌داند و پیش‌بینی می‌شود فروش جهانی باز هم کمی کاهش یابد و شرکت همچنان با زیان مواجه باشد.

نیسان برای عبور از بحران مالی، برنامه‌ای جامع به نام RE: Nissan معرفی کرده است که هدف آن کاهش هزینه‌ها، بهینه‌سازی تولید و تمرکز بر سودآوری است.

این برنامه چندمرحله‌ای شامل استفاده از منابع نقدی موجود، اخراج ۱۰ هزار نفر دیگر از پرسنل، تعطیلی ۷ کارخانه و کاهش هزینه‌ها به میزان ۳.۴ میلیارد دلار است.

نیسان همچنین قصد دارد بهره‌وری خطوط تولید خود را به حدود ۱۰۰ درصد برساند و در بخش توسعه محصول، هزینه‌های مهندسی و پیچیدگی فرایندها را کاهش دهد.

در بخش محصولات جدید، نیسان تمرکز خود را بر خودروهای هیبریدی و کراس‌اوورها گذاشته است و بازگشت برند اسکای لاین را نیز تأیید کرده است.

با وجود چالش‌ها، نیسان همچنان نقدینگی کافی برای تأمین مالی خود دارد و امیدوار است با اجرای این برنامه‌ها، در سال مالی ۲۰۲۶ دوباره به سودآوری بازگردد.

توسط autokhabari.ir