فراری ۲۹۶ اسپشاله را در مقابل یکی از افسانهایترین مدلهای تاریخ فراری قرار دادهایم تا ببینیم آیا این مدل جدید شایستگی نام اسپشاله را دارد یا نه.
فراری ۴۵۸ اسپشاله که بسیاری آن را بهترین فراری تنفس طبیعی دو دهه اخیر و شاید برترین مدل V8 این برند میدانند، در سال ۲۰۱۵ تولیدش متوقف شد و نشان اسپشاله را محو کرد. حالا، پس از یک دهه، این نشان با فراری ۲۹۶ اسپشاله، قدرتمندترین خودروی دیفرانسیل عقب تاریخ فراری، بازگشته است. تکرار نامگذاری در فراری نادر است و تنها GTO چنین سابقهای دارد. پس چگونه ۲۹۶ اسپشاله در برابر ۴۵۸ اسپشاله که میراثی پرافتخار دارد قد علم میکند؟
طراحی و آیرودینامیک
فراری ۴۵۸ اسپشاله، با طراحی پینینفارینا و مرکز طراحی فراری، بدنهای مسحورکننده با خطوط برجسته، نمای جلوی تهاجمی و چراغهای متمایز دارد. نسبت به ۴۵۸ ایتالیا، سپر جلوی کامپوزیتی، اگزوز دوگانه عقب و شیشه جلوی نازکتر، وزن را به ۱۲۹۰ کیلوگرم کاهش داد. فلپهای فعال هوا در جلو، بالههای سپر، اسپویلر بزرگ عقب و فلپهای عقب، آیرودینامیک را بهبود داده و ضریب درگ را کاهش دادند.
فراری ۲۹۶ اسپشاله نیز بر پایه ۲۹۶ GTB، با الهام از خودروهای مسابقهای فراری، بازطراحی شده است. کاپوت حجیمتر، اسپلیتر جلوی بزرگتر، ورودیهای هوای عریضتر، دریچههای جدید کاپوت، بالههای جانبی و بدنه عریضتر، ظاهری تهاجمیتر خلق کردهاند. این مدل در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، ۴۳۵ کیلوگرم داونفورس تولید میکند که ۲۰ درصد بیشتر از ۲۹۶ GTB است.
پیشرانه و پرفورمنس
فراری ۴۵۸ اسپشاله با موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی، صدایی مسحورکننده از اگزوز دوگانه تولید میکند. این موتور، با همان حجم ۴۵۸ ایتالیا، اما با تغییرات گسترده در اجزای داخلی و سیستم مدیریت، ۳۵ اسب بخار بیشتر و ۸ کیلوگرم وزن کمتر دارد.
فراری ۲۹۶ اسپشاله از موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو با موتور الکتریکی استفاده میکند. این پیشرانه، با قطعاتی از جنس فولاد نیتریده و الهام از موتوراسپرت، سبکتر و کارآمدتر شده و بهتنهایی ۷۰۰ اسب بخار و ۷۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که ۳۷ اسب بخار از ۲۹۶ GTB بیشتر است. موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به ۸۸۰ اسب بخار میرساند.
دینامیک رانندگی
فراری ۴۵۸ اسپشاله به لطف وزن کمتر و سیستم تعلیق پیشرفته، در پیست میدرخشید. این خودرو با شتاب جانبی ۱.۳۳ جی و سیستم کنترل زاویه لغزش جانبی، بیشفرمانی کنترلشده و مدیریت بهینه گشتاور را ارائه میکرد.
فراری ۲۹۶ اسپشاله با تعلیق پیشرفتهتر، شتاب جانبی بیشتری نسبت به ۲۹۶ GTB دارد. کمکفنرهای مالتیماتیک و سیستمهای دینامیکی پیشرفته، هندلینگ را بهبود دادهاند. این مدل پیست فیورانو را در یک دقیقه و ۱۹ ثانیه طی کرده که همتراز با SF90 استراداله است.
جمعبندی
فراری ۴۵۸ اسپشاله با موتور V8 تنفس طبیعی و تولید محدود، هنوز در بازار دستدوم با قیمتهای نجومی معامله میشود و نماد آخرین V8 بدون توربوی فراری است. فراری ۲۹۶ اسپشاله، جانشین معنوی آن، با عملکردی که از ۲۹۶ GTB فاصله زیادی دارد، در کلاس خود بیرقیب است و حتی با پرچمداران فراری رقابت میکند.
مشخصات فنی
| | فراری ۴۵۸ اسپشاله | فراری ۲۹۶ اسپشاله |
| — | — | — |
| پیشرانه | ۴.۵ لیتری V8 | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید |
| قدرت | ۶۰۰ اسب بخار | ۸۳۰ اسب بخار |
| گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
| محور محرک | عقب | عقب |
| وزن | ۱۳۹۵ کیلوگرم | ۱۴۱۰ کیلوگرم |
| شتاب صفرتاصد | ۳.۰ ثانیه | ۲.۸ ثانیه |