در روز یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت، دور چهارم مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در مسقط، با میانجیگری عمان، برگزار شد. از ابتدای هفته، با مشخص شدن زمان دقیق مذاکرات، بازار ارز با نوسانات جزئی همراه بود و روز گذشته نیز این نوسان به سمت کاهش بود.
در هفتههای اخیر، با آغاز ارتباطات و گفتوگوهای بین دو کشور و بحث در مورد توافق و رفع تحریمها، ارزش پول ملی افزایش یافته و منجر به کاهش نرخ ارز در بازار شده است. اما در هفته گذشته، پس از به تعویق افتادن دور چهارم مذاکرات، بازار ارز مجدداً با نوسان افزایشی مواجه شد. روز شنبه و یکشنبه، با اطلاعرسانی در مورد زمان برگزاری مذاکرات، نوسان کاهشی در بازار ارز اتفاق افتاد.
بررسی تأثیر کاهش نرخ ارز بر بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی نشان میدهد که با وجود کاهش نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی تغییر قابلتوجهی نداشته است. سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، اعلام کرده است که تنوع و افزایش عرضه خودروهای وارداتی، موجب تعدیل در عرضه و تقاضا شده و از جهش قیمت خودروهای خارجی جلوگیری کرده است.
افزایش نرخ ارز دولتی از ۴۲ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان از آبانماه سال گذشته، فشار مضاعفی بر هزینههای تولید خودرو در کشور وارد کرده است. این افزایش نرخ ارز به ویژه در بخش واردات قطعات و مواد اولیه صنعت خودرو تأثیرات قابل توجهی داشته است. افزایش نرخ ارز نیمایی، قیمت تمامشده خودروهای مونتاژی را تحت تأثیر قرار داده است.
این موضوع، خودروسازان مونتاژی را در شرایط دشواری قرار داده است؛ از یکسو، قیمت قطعات و هزینه تولید افزایش یافته و از سوی دیگر، بازار کشش افزایش بیشتر قیمت فروش را ندارد.
در حال حاضر، بازار خودرو در یک وضعیت نیمهمنجمد و رکود به سر میبرد و تغییر محسوسی در قیمت نیست. کاهش نرخ ارز در بازه زمانی ایام گفتوگوها، تأثیرات متفاوتی بر بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی داشته است.
با توجه به تداوم مذاکرات و ناپایداری نرخ ارز، انتظار میرود بازار خودرو در هفتههای آینده همچنان از این عوامل تأثیر بپذیرد. در این میان، ثبات ارزی همراه با اتخاذ سیاستهای حمایتی میتواند زمینهساز کاهش قیمتها و بازگشت تدریجی بازار از رکود باشد.