خرابی پلوس خودرو یکی از مشکلات خطرناک وسایل نقلیه است که می‌تواند ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازد. در این مقاله با راهکارهای رفع چنین مشکلی آشنا خواهید شد.

پلوس خودرو در واقع میله‌ای است که از یک سمت به دیفرانسیل و از سمت دیگر به چرخ‌ها متصل شده و نیروی تولیدی موتور را به چرخ‌ها می‌رساند. وجود هرگونه مشکل در پلوس تأثیر قابل‌توجهی روی حرکت و ایمنی وسیله نقلیه ایجاد خواهد کرد. خرابی پلوس خودرو با نشانه‌هایی همچون صدای غیرعادی تق‌تق و لرزش محسوس همراه است اما این موضوع قابل تشخیص و حل است.

پلوس ماشین از اجزایی شامل سرپلوس، مشعلی، گردگیر، سه شاخ و میل پلوس تشکیل شده است. سرپلوس در دو سر قطعه قرار گرفته و از یک سمت با سه شاخ و از سمت دیگر با چرخ‌ها در ارتباط است تا قدرت را به چرخ‌ها برساند. مشعلی نیز باعث اتصال سه شاخ به دیفرانسیل و گیربکس می‌شود. گردگیر نیز همان‌طور که از نامش مشخص است مانع ورود گردوغبار و آلودگی به داخل سرپلوس می‌شود. نهایتاً به سه شاخ و میل پلوس می‌رسیم که سه شاخ درون سرپلوس قرار داشته و باعث می‌شود حرکت چرخشی سرپلوس بهتر صورت گیرد. میل پلوس نیز باعث انعطاف‌پذیری قطعه می‌شود.

علائم خرابی پلوس خودرو که نباید نادیده بگیرید:

– صدای تق‌تق موقع دور زدن
– لرزش کابین یا فرمان
– تکان دسته‌دنده
– قفل شدن چرخ‌ها
– نشت روغن از گردگیر

دلایل خرابی پلوس خودرو چیست؟

– پارگی گردگیر
– خرابی سه شاخ یا مشعلی
– ضربات جاده‌ای
– رانندگی نادرست
– کیفیت پایین قطعه

تأثیر خرابی پلوس خودرو روی ایمنی:

همان‌طور که مشاهده کردید پلوس نقش بسیار مهمی در انتقال قدرت به چرخ‌ها بر عهده دارد و خرابی آن با مشکلاتی از جمله لرزش خودرو و حتی قفل شدن چرخ‌ها همراه است. این موضوع در سرعت‌های بالا بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث تصادف و جراحات جدی شود.

چطور خرابی پلوس خودرو را تشخیص دهیم؟

– تست دور زدن
– بررسی چشمی
– تست رانندگی

راه‌حل‌های رفع خرابی پلوس خودرو:

– تمیز کردن و تعویض گردگیر
– تعویض پلوس
– تعمیر سه شاخ یا مشعلی

هزینه تعمیر و تعویض پلوس خودرو در ۱۴۰۴:

اجرت باز و بستن پلوس و تعویض کاسه‌نمد آن از حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع شده و به حدود ۱ میلیون تومان می‌رسد. همچنین تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس نیز هزینه حدود ۶۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون تومانی دارد.

چطور از خرابی پلوس خودرو پیشگیری کنیم؟

– با روان کاری دوره‌ای و مناسب مفصل‌های پلوس، اصطکاک بین قطعات کاهش یافته و از سایش آن‌ها جلوگیری می‌شود.
– تعویض به موقع گردگیرها نقش مهمی در جلوگیری از ورود گردوخاک و آلودگی به اجزای داخلی پلوس ایفا می‌کند.
– رانندگی اصولی، پرهیز از هرزگردی چرخ‌ها، دور زدن ملایم، عدم فشار آوردن به خودرو در مسیرهای ناهموار و همچنین توزیع بار مجاز و مناسب روی محورهای خودرو در افزایش طول عمر پلوس نقش به سزایی دارد.

سؤالات متداول درباره خرابی پلوس خودرو:

– چرا پلوس صدا می‌دهد؟
– هزینه تعویض پلوس چقدر است؟
– آیا امکان رانندگی با پلوس خراب وجود دارد؟

نتیجه‌گیری:

پلوس ماشین جزو مهم‌ترین اجزای سیستم انتقال قدرت است و خرابی آن می‌تواند باعث مشکلاتی از جمله لرزش کابین، قفل شدن چرخ‌ها و… شود که چنین شرایطی برای ایمنی سرنشینان بسیار خطرناک خواهد بود. با بررسی دوره‌ای اجزای پلوس، روان کاری قطعات و رفع اشکالات در اسرع وقت می‌توانید از چنین خطراتی دوری کنید.

توسط autokhabari.ir