طبق اصل 44 قانون اساسی، صنعت خودرو باید خصوصیسازی میشد؛ امری که هم بخش دولتی به آن رضایت داشت هم نفع خودروسازان در میان بود. بعد از گذشت مدتهای مدید بالاخره خصوصیسازی با واگذاری ایرانخودرو به کروز آغاز شد. حالا نوبت دومین غول خودروساز دولتی کشور یعنی سایپا است که به این روند بپیوندد. ضرر و زیانها و بدهیهای خودروسازان دولتی به بخشهای مختلف باعث شد تا روند خصوصیسازی که سالها با کندی پیش میرفت در نهایت سرعت بگیرد. حالا خواستاران بلوک 42 درصدی سایپا یک به یک صف کشیدهاند. اسامی شناخته شده، خودروساز کهنهکار، پولدار معروف و قطعهساز در میان خواستگاران سایپا به چشم میخورند.
روند واگذاری بلوک 42 درصدی سایپا
چندی قبل مدیر ارتباطات سایپا روند واگذاری بلوک 42 درصدی سایپا را شرح داد. او گفت: «تا 24 اردیبهشت ماه هر فرد حقیقی و حقوقی که خواستار خرید بلوک 42 درصدی باشد، درخواست را ارسال میکند. درخواستها به مراجع ذیصلاح از جمله ایدرو، سازمان خصوصیسازی و سازمان بورس جهت سنجیدن اهلیت خریدار ارسال میشود که سایپا در این مرحله هیچ دخل و تصرفی ندارد. پس از مشخص شدن اهلیت خریدار، فرآیند قیمتگذاری آغاز و پس از تعیین قیمت پایه سهم، نرخ پیشنهادی متقاضیان خرید اعلام میشود.»
چه کسانی خواستار سایپا هستند؟
وقتی فرآیند خصوصیسازی سایپا اعلام شد، نام یکی از کسانی که پاکت درخواست فرستاد در فضای مجازی وایرال شد. بابک زنجانی! پرحاشیهترین فرد اقتصادیای که سالها قبل مردم کوچه بازار وقتی اسمش را میآوردند با شوخی و طعنه میگفتند؛ «جایی در کره زمین نیست که ب.ز نتواند بخرد!»
بعد هم اسم شرکت هواپیمایی «دات وان» به میان آمد و خرید 50 هزار دستگاه تاکسی برقی! اما یک باره خبر آمد بابک زنجانی، خیز بلندی برای داشتن سهام سایپا برداشته است. کسی که بیشتر افراد میگویند پول خرید قیمت پایه گمانهزنی شده سهام سایپا را دارد.
چرا همه ساکت هستند؟
در جریان واگذاری سهام ایرانخودرو به شرکت کروز، تقریباً جنجالیترین اتفاقات صنعت خودرو رخ داد. تا جایی که در مجلس طیفی که مشخص است با فریاد مخالف این واگذاری بودند. حتی روز واگذاری ایرانخودرو در را هم بستند تا هیأت مدیره جدید نتواند وارد شود. استدلال هم این بود کسی که میخواهد ایرانخودرو را بخرد پرونده مفاسد اقتصادی دارد!
کرمانموتور؛ رقیب سرسخت باتجربه
بعد از واگذاری سهام ایرانخودرو به شرکت کروز، همه متفقالقول منتظر بودند تا سهام سایپا هم به کرمانموتور واگذار شود. کرمانموتور مدتهاست برای داشتن 42درصد سهام سایپا برنامه دارد تا وقتی که پای بابک زنجانی و بقیه هم به ماجرا باز شد. کرمانموتور همین حالا هم 9 درصد سهام سایپا را دارد.
گروه صنعتی انتخاب از لوازم خانگی تا خودرو
محمدرضا دیانی، صاحب گروه صنعتی انتخاب که نامش با لوازم خانگی چون برند اسنوا و دوو به گوش رسیده است و به تازگی گفته میشود مالک هتلهای پارسیان نیز شده است. او را جدیترین رقیب در سایه برای خرید 42 درصد سهام سایپا میدانند.
مؤسس ایرانمال هم خواستار سایپا است
علی انصاری، مؤسس ایرانمال، بازار موبایل و مبل است که زمانی به او لقب مالک تایتانیک بتنی 335 همتی را داده بودند.
خاندان گرامی؛ فرداموتور و عدم تحویل خودروها
نام بعدی که خواستار بلوک 42 درصدی سایپا شده است، خاندان گرامی است. صاحبان فرداموتور و گروه گلستان. از واردکنندگان قدیمی کیا و هیوندای.
منتظر چینیها هم باشیم؟
در چند روز اخیر از درخواست شراکت یک شریک چینی هم سخن به میان آمد. اگرچه اکثراً معتقدند که تا وقتی شریک ایرانی هست، چرا باید خودروساز دولتی به چینیها داده شود؟!
کنسرسیوم قطعهسازان که همیشه در سایه است
درباره کنسرسیوم قطعهسازان شک و شبهه فراوان است. به طور دقیق معلوم نیست با گروه صنعتی انتخاب خواهند آمد یا خودشان دست به کار شدهاند.