کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اخیراً جلسهای را درباره موضوع تعویق خصوصیسازی سایپا با حضور رئیس سازمان خصوصیسازی کشور و مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برگزار کرد.
بهنام رضوانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزئیات این جلسه مهم بیان کرد که خصوصیسازی سایپا و به عبارتی واگذاری سهم دولت در گروه سایپا که در دستور کار سازمان خصوصی بود به شورای عالی واگذاری ارجاع داده شد که تسریع در فرآیند واگذاری سایپا با مخالفت این شورا که بنده نیز از اعضای آن هستم، مواجه شد.
وی با اشاره به اینکه هیات عالی واگذاری، فروش سهم دولت در ایران خودرو و سایپا با ارزش فعلی سهام، اقدامی شتابزده در امر واگذاری میداند، افزود این شورا معتقد است باید ابتدا نتایج واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی را ارزیابی و سپس نسبت به واگذاری سهم دولت در ایران خودرو و سایپا اقدام کرد.
یعنی اگر مدیریت خصوصی در ایران خودرو با دستاوردهای مثبتی همراه بود میتوان واگذاری سهام دولت در این دو شرکت را در دستور کار قرار داد. از این رو کمیسیون صنایع روز گذشته جلسهای را با حضور مدیرعامل سایپا و رئیس سازمان خصوصیسازی ترتیب داد و اعضای کمیسیون پس از اینکه از توضیحات رئیس سازمان خصوصیسازی و مدیرعامل سایپا در رابطه با خصوصیسازی سایپا اقناع نشدند، مخالفت خود را با واگذاری سهم 16 درصدی دولت و یا 40 درصدی سهام تودلی سایپا با ارزش فعلی اعلام کرد.
به گزارش ایران جیب، آقای رضوانی با بیان اینکه خصوصیسازی از سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی بوده و تنها ایران خودرو و سایپا را شامل نمیشود، تصریح کرد سوالی که اکنون مطرح میشود این است که چرا در اصل خصوصیسازی تنها واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا در کانون توجه قرار گرفته و حساسیت روی این دو شرکت است؟
وی افزود با تعجیلی که در واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی وجود دارد، به نظر میرسد دستهای پشت پرده با فروش سهم دولت قصد دارند این دو خودروساز بزرگ را برای همیشه به افرادی خاص واگذار کنند و ما از این موضوع نگران هستیم.
این در حالی است که ارزیابی ترازنامه و صورتهای مالی ایران خودرو پس از خصوصیسازی مدیریت این شرکت در اولویت قرار داشته و باید بر اساس تجارب حاصل شده از خصوصیسازی ایران خودرو نسبت به واگذاری سهام سایپا به بخش خصوصی اقدام کرد.
رضوانی در ادامه خاطرنشان کرد البته خصوصیسازی حکم قانونی بوده و قانون برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف به واگذاری شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی کرده است و نمیتوان برای همیشه جلوی آن را گرفت اما نظر هیات عالی واگذاری و کمیسیون صنایع بر این است که عجلهای در خصوصیسازی ایران خودرو و سایپا نباشد و با توجه به حساسیت و اهمیت این دو شرکت خودروساز در رشد اشتغالزایی کشور و به منظور جلوگیری از ایجاد بحران در خودروسازی، واگذاری سهام را به زمان بهتری موکول کرد.
به گزارش ایران جیب، وی تاکید کرد کمیسیون صنایع با این جمعبندی که قیمت سهام سایپا در بورس ملاک قیمتی برای فروش سهام قرار گرفته است و از آنجایی که قیمت سهام این شرکت در بورس در شرایط فعلی ارزنده نیست و ممکن است دولت و سهامداران از فروش سهام سایپا با ارزش فعلی متضرر شوند و همچنین مدیریت ایران خودرو که به تازگی به بخش خصوصی واگذار شده است، بهتر است خصوصیسازی سایپا با وقفهای چند ماه و حتی یکساله و پس از رصد مدیریت ایران خودرو و کارشناسی مجدد در دستور کار قرار بگیرد.
چهار شرکت وابسته به گروه خودروسازی سایپا اعلام کردند قصد دارند 42 درصد از سهام شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) با نماد «خساپا» را بهصورت بلوکی و تجمیعی واگذار کنند.
بر اساس این اطلاعیه، شرکتهای گروه سرمایهگذاری سایپا (سهامی عام)، سرمایهگذاری گروه صنعتی رنا (سهامی عام)، گروه سرمایهگذاری کارکنان سایپا (سهامی عام) و سرمایهگذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار (سهامی عام) این واگذاری را اصالتاً و وکالتاً و با رعایت کامل ضوابط و مقررات قانونی انجام خواهند داد.
اطلاعیه رسمی منتشر شده از سوی گروه سایپا به شرح زیر است:
«متقاضیان محترم میتوانند از تاریخ انتشار این آگهی به مدت 15 روز کاری، برای ارائه درخواست خرید، تکمیل فرمها و تحویل مدارک مربوطه، به معاونت اقتصادی گروه سایپا واقع در کیلومتر 15 جاده مخصوص کرج (شهید لشگری) – شرکت سایپا مراجعه نمایند.»
در پایان تأکید شده که ارائه درخواستها و تحویل مدارک، صرفاً از طریق روشی که در این آگهی مشخص شده انجام خواهد شد و این اطلاعیه هیچگونه حق یا ادعایی برای متقاضیان ایجاد نمینماید.
پیش از این کرمان موتور در نامهای خواستار خرید سهام سایپا شده بود.
شرکت کرمان موتور در حال حاضر 9 درصد از سهام شرکت سایپا را در اختیار دارد. اکنون پس از واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور، طی نامهای به ریاست جمهوری کشور، با اشاره به برنامههای توسعهای و اهداف تعیینشده برای شرکت در برنامه هفتم توسعه و همچنین تأکید مقام معظم رهبری و دولت بر استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی، آمادگی خود را برای مدیریت سایپا اعلام کرد.
هدف این شرکت تولید 500 هزار دستگاه خودرو با تمرکز بر قوای محرکه هیبریدی، بهمنظور کاهش مصرف سوخت ناوگان، و همچنین دستیابی به سطح داخلیسازی بیش از 50 درصد است.
این امر در راستای تحقق رشد اقتصادی در حوزه زنجیره تأمین قطعهسازی و کاهش ارزبری کشور بوده و نیازمند سرمایهگذاری بیش از 500 میلیون دلار در حوزههای توسعه ظرفیت تولید، فناوری و محصول است.
بهمنظور جلوگیری از خروج ارز و سرمایه از کشور و اجتناب از ایجاد ظرفیتهای تولیدی خالی و تکراری، تصمیم بر آن شد که منابع موجود به توسعه محصول و فناوری اختصاص یابد.
از همین رو، کرمان موتور آمادگی دارد سهام شرکت سایپا را از طریق شرکتهای تحت تملک خود و با استفاده از منابع حاصل از این خرید، در جهت توسعه محصول، فناوری و زنجیره تأمین به کار گیرد.
این شرکت که هماکنون مالک بیش از 9 درصد از سهام سایپاست، آماده است تا از طریق سازوکار حراج در بورس، سهام شرکتهای سرمایهگذاری رنا و سرمایهگذاری سایپا را از شرکت مادر خریداری کند.
این اقدام نهتنها موجب تحقق احکام قانون برنامه هفتم توسعه در زمینه واگذاری سهام تودلی و اجرای دستورالعملهای حاکمیت شرکتی سازمان بورس خواهد شد، بلکه منابع حاصل از این واگذاری نیز در سایپا صرف توسعه فناوری و تولید محصولات جدید با کیفیت برتر و فناوری روز خواهد شد.
اهلیت کرمان موتور برای مدیریت سایپا، با توجه به سابقه بیش از 30 سال در صنعت خودرو، حرکت به سمت داخلیسازی و توسعه محصول، و همچنین برنامههای تدوینشده برای خروج از زیاندهی و افزایش تولید، کاملاً قابل تأیید است.
همافزایی ظرفیتهای مشترک این دو شرکت میتواند منجر به شکلگیری یک گروه خودروسازی قدرتمند با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون دستگاه در سال شود که از تمامی زنجیرههای ارزش مانند پرس شاپ، موتورسازی، گیربکسسازی، جوشکاری بدنه، رنگ و مونتاژ برخوردار باشد.
برنامههای این شرکت در زمینه افزایش تولید، خروج از زیاندهی و توسعه محصول به وزارت صنعت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سایر نهادهای ذیربط ارائه شده است.
لذا درخواست میشود، بهمنظور تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه و جلوگیری از سرمایهگذاریهای تکراری و هدررفت منابع، دستورات لازم جهت تسریع در فرآیند واگذاری صادر شود.
گروه خودروسازی سایپا، که برای دومین بار در تاریخ 27 شهریور ماه 1402 شرکت خودروسازی بن رو(بنیان توسعه صنعت پارس) را برای فروش آگهی کرده بود، در روز 20 آذر در اطلاعیهای به بورس اعلام کرد که این بلوک بدون متقاضی بوده است.
براساس آگهی مزایده فروش سهام بن رو، گروه خودروسازی سایپا تصمیم داشت 100 درصد از سهام شرکت خودروسازی بنیان توسعه صنعت پارس(بن رو) را بصورت یکجا و بصورت نقد به قیمت پایه 42.124.000 میلیون ریال از طریق مزایده عمومی واگذار کند.
شرکت سایپا، در راستای اجرای راهبردهای دولت جمهوری اسلامی ایران و اهداف وزارت صمت، در چارچوب خصوصیسازی صنعت خودرو، قصد دارد سهام شرکت پارسخودرو (سهامی عام) متعلق به گروه خودروسازی سایپا، را به صورت بلوکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار نماید.
متقاضیان محترم میتوانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرمهای مربوطه، جهت بررسی صلاحیت عمومی و اهلیت تخصصی، از تاریخ انتشار آگهی به مدت 15 روز به معاونت اقتصادی گروه خودروسازی سایپا واقع در کیلومتر 15 جاده مخصوص کرج مراجعه نمایند.