وانتهای الکتریکی قرار بود بازار آمریکا را تسخیر کنند، اما فروش کم و مشکلات فنی، انقلاب را متوقف کرد. آیا مدلهای جدید ناجی این بخش خواهند بود؟
وانتها در آمریکای شمالی از پرفروشترین خودروها هستند، بنابراین تصور میشد وانتهای الکتریکی موجی عظیم در بازار ایجاد کنند؛ اما پس از معرفی مدلهایی مانند تسلا سایبرتراک و ریویان R1T، انقلاب الکتریکی وانتها بهسرعت فروکش کرد. در این مقاله، وضعیت وانتهای الکتریکی در آمریکا و آینده آنها بررسی میشود.
خودروهای الکتریکی مفهوم جدیدی نیستند. هر بار که بحران نفتی رخ میداد، خودروسازان به سمت الکتریکیها حرکت میکردند، اما با کاهش قیمت نفت، پروژهها کنار گذاشته میشدند. بحران مالی ۲۰۰۸ این چرخه را شکست. تسلا با معرفی رودستر در همان سال، از شرایط اقتصادی بهره برد و خریداران را به سمت خودروهای کممصرف سوق داد. موفقیت رودستر به توسعه مدل S در سال ۲۰۱۲ منجر شد که طرفداران وفاداری برای تسلا ایجاد کرد. تسلا و ایلان ماسک با عرضه مدل S، انقلابی الکتریکی را آغاز کردند که مردم واقعاً خواستار آن بودند؛ اما سایبرتراک نتوانست این موفقیت را تکرار کند. در سال ۲۰۱۷، وقتی تسلا ایده وانت الکتریکی را مطرح کرد، فروش خودروهای الکتریکی به صدها هزار دستگاه رسیده بود. ریویان و لردزتاون موتورز نیز در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وارد رقابت شدند.
تحلیلگران پیشبینی میکردند وانتهای الکتریکی میلیونها آمریکایی را به طرفداران خودروهای الکتریکی تبدیل کنند. خودروسازان سنتی مانند فورد و جنرال موتورز نیز به این موج پیوستند؛ اما بیش از پنج سال پس از رونمایی سایبرتراک، انقلاب وانتهای الکتریکی آغاز نشد. فروش کاهش یافته و خودروسازان در حال بازنگری برنامههای خود هستند. استارتاپ اسلیت با معرفی وانتی ارزانتر تلاش میکند این بخش را احیا کند، اما آیا موفق خواهد شد؟
ریویان اولین وانت الکتریکی را تحویل داد و R1T بهعنوان یکی از بهترین وانتها شناخته شد؛ اما مشکلات زنجیره تأمین پس از کرونا، موفقیت اولیه را به چالشی برای بقا تبدیل کرد. ریویان با تولید قطعات داخلی، استفاده از موتورهای Enduro و معماری شبکهای الهامگرفته از تسلا، هزینهها را کاهش داد. نسل دوم R1T در ۲۰۲۴ با سیستمهای کمکراننده پیشرفتهتر عرضه شد. بااینحال، فروش به دلیل قیمت بالای ۸۰ هزار دلار و ناتوانی در رقابت با وانتهای بنزینی در حمل بار و یدککشی، کمتر از انتظار بود.
جنرال موتورز در سال ۲۰۱۹ برند هامر را با وانت الکتریکی احیا کرد و اولین نمونهها را در دسامبر ۲۰۲۱ تحویل داد. هامر EV با وزن ۴.۱ تن و باتری سنگینتر از یک هوندا سیویک، ظرف ۳ ثانیه به ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. این وانت با قیمت نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار، برای خریدارانی که عاشق قدرت و جلبتوجه هستند، محبوب است.
فورد توانست تنها سه سال پس از اعلام قصد تولید وانت الکتریکی، فروش را آغاز کند. بااینحال، لایتنینگ با وجود قیمت معقولتر نسبت به رقبا در ابتدا فروش خوبی نداشت زیرا وقتی عرضه شد، مردم متوجه شدند برد وانتهای الکتریکی هنگام یدککشی بهشدت کاهش مییابد.
لردزتاون انجورنس با چهار موتور درونچرخ، کارایی پایینی داشت و برد وانت را محدود کرد. این استارتاپ تا فوریه ۲۰۲۳ حدود ۴۰ وانت انجورنس تولید کرد ولی تنها ۶ دستگاه فروخت و در ژوئن ۲۰۲۳ اعلام ورشکستگی کرد.
شورلت سیلورادو EV تلاش جنرال موتورز برای ارائهٔ فناوری هامر EV با قیمتی مقرونبهصرفهتر بود اما این تصمیم نقطهضعف آن شد. تولید سیلورادو EV در سطح غیرپایداری باقی ماند.
تسلا سایبرتراک را در نوامبر ۲۰۱۹ رونمایی کرد اما اولین نمونهها را در آخرین روز نوامبر ۲۰۲۳، دو سال دیرتر از وعده، تحویل داد. ضعف سایبرتراک نهتنها برد ناامیدکننده یا قیمت بالاتر از انتظار بود، بلکه مشکلات متعدد و ویژگیهای ضعیف، ذابیت آن را کاهش داد.
استلانتیس در ۲۰۲۳ رم REV را معرفی کرد و قرار بود تحویل از ۲۰۲۴ آغاز شود اما عرضه سه بار به تعویق افتاد و آخرین تخمین، نیمه دوم سال ۲۰۲۷ است.
اسکات موتورز، برند الکتریکی متعلق به فولکسواگن، با طراحی نوستالژیک و قابلیتهای مدرن میخواهد بازار آمریکا را فتح کند.
ورود غیرمنتظره اسلیت اتو به بازار وانت نشان میدهد که هنوز به این بخش امیدی هست. این استارتاپ که گفته میشود موردحمایت جف بزوس، بنیانگذار آمازون، است، رویکردی تازه به وانتهای الکتریکی ارائه میدهد.