چند ماه پیش، امید نیسان برای خروج از بحران، به ائتلاف احتمالی با هوندا گره خورده بود، اما با شکست مذاکرات، خودروساز ژاپنی در حال حاضر مجموعه‌ای از اقدامات صرفه‌جویی را برای هموار کردن مسیر بقا در پیش گرفته است.

در آخرین اقدام، نیسان اعلام کرد که ممکن است به شریک چینی خود، شرکت دانگ فنگ، اجازه دهد از برخی از کارخانه‌های بین‌المللی‌اش استفاده کند. این همکاری می‌تواند نقطه عطفی برای هر دو شرکت باشد.

مدیرعامل جدید نیسان، ایوان اسپینوزا، در کنفرانس اخیر روزنامه فایننشال تایمز، احتمال استفاده دانگ فنگ از کارخانه‌های نیسان برای تولید محصولات خود را مطرح کرد. وی همچنین تاکید کرد که نیسان قصد دارد تولید خودروهای الکتریکی را در انگلستان افزایش دهد.

کارخانه ساندرلند در بریتانیا، که یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های نیسان است، از لیست کارخانه‌هایی که قرار است تعطیل شوند، حذف شده است. این کارخانه در سال گذشته تنها ۲۸۲ هزار خودرو تولید کرد، در حالی که ظرفیت کامل آن ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است.

استفاده از ظرفیت خالی این کارخانه توسط دانگ فنگ، می‌تواند اشتغال در منطقه را افزایش دهد و سودآوری کارخانه را به طور چشمگیری ارتقا دهد.

علاوه بر همکاری با دانگ فنگ، نیسان در منطقه شمال شرق انگلستان سرمایه‌گذاری بزرگی در حوزه خودروهای برقی انجام داده است. به زودی کارخانه‌ای جدید برای تولید باتری خودروهای برقی توسط شریک باتری‌سازی نیسان، Envision AESC، راه‌اندازی خواهد شد.

این پروژه با ارزش ۱ میلیارد پوند، به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تولید باتری خودرو در بریتانیا شناخته خواهد شد و انرژی سه خودروی برقی نیسان را تامین خواهد کرد.

در همین راستا، اسپینوزا از دولت بریتانیا درخواست کرد تا با فراهم آوردن حمایت‌هایی، به ویژه در رابطه با هزینه بالای انرژی، از تداوم حضور و توسعه نیسان در انگلستان پشتیبانی کند.

این اقدامات و مواضع نشان می‌دهد که نیسان در مسیر احیا و انطباق با شرایط جدید جهانی، راهبردهایی فراتر از اتحادهای سنتی را در پیش گرفته است. گسترش همکاری با دانگ فنگ و سرمایه‌گذاری در بریتانیا می‌تواند نقش نیسان را در بازار جهانی خودرو تثبیت کند.

توسط autokhabari.ir