فناوری توربوشارژ در خودروها بسیار محبوب است، اما در موتورسیکلتها کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. وزن اضافی، هزینه بالا و دشواری کنترل، از عوامل جلوگیریکننده از رواج این فناوری در موتورسیکلتها هستند.
برای علاقهمندان به خودرو، صدای عملکرد توربوشارژر بسیار هیجانانگیز است. توربوشارژرها در ابتدا در خودروهای اسپرت محبوبیت یافتند، اما امروزه در انواع وسایل نقلیه، از خودروهای شهری کوچک تا کامیونهای سنگین تجاری، به کار میروند. با این حال، طرفداران موتورسیکلت از این فناوری بیبهره ماندهاند.
افزودن توربوشارژر نهتنها قدرت موتور را افزایش میدهد، بلکه میتواند مصرف سوخت را نیز بهبود بخشد. با این حال، استفاده از توربوشارژر در موتورسیکلتها با پیچیدگیهای بیشتری همراه است. نصب توربوشارژر روی یک وسیله نقلیه دوچرخ با چند چالش مهندسی همراه است، از جمله تغییر نسبت قدرت به وزن و افزایش هزینهها.
یکی از مشکلات اصلی موتورسیکلتهای توربوشارژ، وزن است. افزودن توربوشارژر وزن موتورسیکلت را افزایش میدهد و این امر میتواند مانورپذیری آن را کاهش دهد. همچنین، توربوشارژرها به تولید قدرت ناگهانی اما با تأخیر شناخته میشوند که میتواند کنترل موتورسیکلت را دشوارتر کند.
مشکلات ایمنی نیز یکی از دلایل عدم محبوبیت موتورسیکلتهای توربوشارژ است. افزایش ناگهانی قدرت در موتورسیکلتها، بهویژه در پیچها یا سطوح لغزنده، میتواند خطرآفرین باشد.
در تاریخچه موتورسیکلتهای توربو، کاوازاکی Z1R-TC به عنوان اولین موتورسیکلت با فناوری توربوشارژ شناخته میشود، اما هوندا CX500 Turbo را باید آغازگر سه سال شور و هیجان برای موتورسیکلتهای توربوشارژ دانست. تولید این موتورسیکلتها در سال ۱۹۸۵ بهطور کامل متوقف شد.