شرکت پورشه با کاهش ۸ درصدی فروش جهانی خود مواجه شده و تهدید تعرفه‌های گمرکی در آمریکا این برند لوکس آلمانی را با چالش‌هایی جدی روبرو کرده است. آیا پورشه قادر است با این موانع و همچنین رقابت شدید در بازار خودروهای الکتریکی مقابله کند؟

پورشه، یکی از برندهای پیشرو در صنعت خودروسازی لوکس، اخیراً با مشکلات قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، فروش جهانی این شرکت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ با کاهش ۸ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که فروش در بازار آمریکا رشد داشته، اما دو مدل پرفروش پورشه، یعنی ماکان و کاین، که حدود ۶۸ درصد از فروش این برند در آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند، به دلیل تولید در خارج از آمریکا، در معرض خطر تعرفه‌های گمرکی قرار دارند. این تعرفه‌ها می‌توانند توان رقابت‌پذیری این دو شاسی‌بلند محبوب را در بازار مهم آمریکا تضعیف کند.

پورشه می‌تواند با انتقال تولید ماکان و کاین به آمریکا از این تعرفه‌ها اجتناب کند، اما برچسب “ساخت آلمان” بخش مهمی از جذابیت و اعتبار این برند در بازار آمریکا است. مدیرعامل گروه فولکس‌واگن، اولیور بلوم، تاکید کرده است که این برچسب در آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین، انتقال تولید به آمریکا ممکن است به هویت و جذابیت برند پورشه آسیب بزند.

فروش پورشه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ در بازارهای اصلی آن، یعنی آلمان، چین و اروپا، به ترتیب ۳۴ درصد، ۴۲ درصد و ۱۰ درصد کاهش یافته است. در مقابل، بازار آمریکای شمالی با رشد ۳۷ درصدی فروش، عمدتاً به دلیل استقبال از شاسی‌بلندهای پورشه، عملکرد مثبتی داشت. با این حال، وابستگی زیاد پورشه به مدل‌های ماکان و کاین، این شرکت را در برابر تغییرات سیاسی و اقتصادی مانند تعرفه‌ها آسیب‌پذیر کرده است.

همچنین، فروش مدل تایکان در سال گذشته ۴۹ درصد کاهش یافت. پورشه دلیل این افت را به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای و کندی در افزایش تولید خودروهای الکتریکی عنوان کرده است. مدل تایکان پایه با قیمت ۱۰۲ هزار دلار، ۴۰۲ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن ۴.۵ ثانیه است. در حالی که هیوندای آیونیک ۵ N با ۶۴۱ اسب بخار، شتاب ۳.۲۵ ثانیه‌ای و قیمت ۶۷ هزار دلاری، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

فروش تایکان در سه ماهه اول ۲۰۲۵ نیز یک درصد کاهش یافت که خبر بدی برای مدل‌های آینده الکتریکی پورشه مانند ۷۱۸ کیمن و ۷۱۸ باکستر است که قرار است کاملاً الکتریکی باشند. شایعات حاکی از توقف برنامه ۷۱۸ به دلیل ورشکستگی تأمین‌کننده باتری است. در نتیجه، ممکن است این مدل‌ها تا سال ۲۰۲۷ یا بعد از آن عرضه نشوند.

با توقف احتمالی تولید مدل ۷۱۸، مدل ۹۱۱ ممکن است به خودروی اسپرت پایه پورشه تبدیل شود، اما قیمت بالای آن چالش‌برانگیز است. مدل ۹۱۱ کاررا ۲۰۲۶ با قیمت ۱۳۰ هزار دلار عرضه می‌شود که ۷,۵۰۰ دلار گران‌تر از مدل ۲۰۲۵ است. کاررا GTS 4 با قیمت ۱۷۸ هزار دلار و نسخه جدید GT3 با افزایش چشمگیر ۵۳ هزار دلاری به ۲۲۴ هزار دلار رسیده است.

توسط autokhabari.ir