بسیاری از خودروهای نو، به ویژه مدل‌های چینی، با مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک رانندگی پیشرفته به بازار عرضه می‌شوند. این سیستم‌ها اطلاعات خود را از طریق مجموعه‌ای از دوربین‌ها، سنسورها، رادارها و ماژول لایدار جمع‌آوری می‌کنند. اخیرا ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد ماژول لایدار می‌تواند به سنسور دوربین آسیب جدی وارد کرده و آن را عملا غیرقابل استفاده کند.

در ویدیویی که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده، فردی با گوشی هوشمند خود در حال فیلم‌برداری از ماژول لایدار نصب شده بر روی سقف خودروی ولوو EX90 است. این ماژول با استفاده از پالس‌های لیزری، فاصله اجسام را اندازه‌گیری می‌کند و در حین فیلم‌برداری، باعث ایجاد رد نوری بر روی نمایشگر شده و در نهایت برخی پیکسل‌های حسگر دوربین را برای همیشه از بین می‌برد.

این موضوع موجب شده تا سوالاتی درباره خطرناک بودن لایدار برای دوربین گوشی‌ها مطرح شود. با این حال، براساس استانداردهای موسسه ملی استاندارد آمریکا، شدت پرتوهای لایدار در خودروها در سطح کلاس ۱ تعریف شده است؛ بدین معنی که برای چشم انسان بی‌خطر هستند. اما دوربین‌های موبایل، به ویژه در برخی حالت‌های خاص، شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند.

گانون برگت، نویسنده مجله Car and Driver، که تخصص بالایی در حوزه چیپ‌های CMOS دارد، اظهار کرده که دوربین موبایل تنها زمانی آسیب دیده است که کاربر از لنز تله فوتو استفاده کرده است. در لحظات ابتدایی و انتهایی ویدیو که از لنز زاویه عریض استفاده شده، اثری از آسیب دیده نمی‌شود.

به گفته برگت، لنزهای تله فوتو به دلیل قطر دیافراگم کمتر و مسیر نوری متمرکزتر، نسبت به پرتوهای متمرکز لایدار آسیب‌پذیرتر هستند. در مقابل، لنزهای واید یا اولترا واید معمولاً تنها در فاصله بسیار نزدیک به لایدار ممکن است دچار مشکل شوند.

این اولین بار نیست که پرتوهای لیزری باعث آسیب به دوربین‌ها می‌شوند. بسیاری از فیلم‌برداران حرفه‌ای نیز گزارش داده‌اند که دوربین آنها در رویدادهایی مانند کنسرت یا مراسم مجهز به شوهای لیزری دچار سوختگی حسگر شده‌اند.

با این حال، نیازی به نگرانی نیست؛ چرا که می‌توان با دقت در انتخاب زاویه فیلم‌برداری و اجتناب از استفاده از لنزهای تله فوتو در فاصله نزدیک به ماژول لایدار، از آسیب به دوربین جلوگیری کرد.

توسط autokhabari.ir