بر اساس اطلاعات جدید منتشر شده، شرکت‌های فعال در صنعت خودروهای تجاری و باربری سنگین در چین در حال آماده شدن برای تولید انبوه مدل‌های برقی هستند؛ مدل‌هایی که می‌توانند تا سال ۲۰۲۸، نیمی از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای چین را به خودروهای تمام الکتریکی تبدیل کنند.

طبق اعلام رئیس شرکت CATL، بزرگترین تولیدکننده باتری خودرو در جهان، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۸، نیمی از فروش کامیون‌های سنگین در چین متعلق به مدل‌های الکتریکی باشد. این در حالی است که این رقم برای سال ۲۰۲۴ تنها ۱۰ درصد اعلام شده است. زنگ یوکن، رئیس شرکت CATL، این اظهارات را در مراسم رونمایی از سیستم تعویض باتری کامیون‌های سنگین بیان کرد.

چین تحت فشار ناشی از تقاضای سوخت گازوئیل در بخش حمل‌ونقل است که پیش‌تر با افزایش استفاده از کامیون‌های گازسوز LNG کمی کاهش یافته بود.

شرکت CATL روز شنبه از راه‌اندازی یک پایگاه تولیدی باتری ذخیره‌سازی انرژی و خودروهای الکتریکی با ظرفیت ۶۰ گیگاوات‌ساعت در شاندونگ خبر داد. این اولین تأسیسات از این نوع در شمال چین است و فازهای دوم و سوم این پروژه طی دو سال آینده اضافه خواهند شد و یک خوشه صنعتی باتری به ارزش میلیاردها دلار در این منطقه ایجاد خواهند کرد.

طبق اطلاعیه، شاندونگ قصد دارد تا پایان سال جاری یک صنعت باتری لیتیومی به ارزش ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۴ میلیارد دلار) ایجاد کند که شامل انواع الکترود، الکترولیت‌ها، سلول‌های باتری و مونتاژ می‌شود.

CATL همچنین یک بسته باتری استاندارد جدید برای کامیون‌های سنگین الکتریکی با قابلیت تعویض باتری راه‌اندازی کرده است. این مدل باتری استاندارد جدید که با نام ۷۵# شناخته می‌شود، وعده کمترین هزینه چرخه عمر به ازای هر تن-کیلومتر و ایمنی پیشرو در صنعت را می‌دهد.

شرکت CATL اعلام کرده است که کامیون‌هایی که از این باتری استاندارد جدید و اکوسیستم آن استفاده می‌کنند، می‌توانند حدود ۰.۶۲ یوان به ازای هر کیلومتر (معادل حدود ۰.۱۳ دلار) در مقایسه با مدل‌های دیزلی صرفه‌جویی کنند و برای اپراتورهایی با مسافت بالا، سالانه بیش از ۶۰,۰۰۰ یوان (۱۳,۰۰۰ دلار) کاهش هزینه، به همراه داشته باشند.

CATL تاکنون با بیش از ۱۰ خودروساز همکاری کرده تا بیش از ۳۰ مدل کامیون با قابلیت استفاده از این باتری استاندارد جدید را راه‌اندازی کند. CATL و انجمن ارتباطات و حمل‌ونقل چین امیدهای زیادی به این اکوسیستم باتری دارند و هدف‌گذاری کرده‌اند که ظرف سه سال، ۵۰ درصد شبکه‌ی باربری جاده‌ای را الکتریکی‌سازی کنند.

برای تسریع در پذیرش کامیون‌های با قابلیت تعویض باتری، CATL قصد دارد یک شبکه سراسری ایجاد کند که ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر از بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی چین را پوشش می‌دهد. این شبکه حدود ۸۰ درصد از ظرفیت حمل‌ونقل خطوط اصلی را پوشش خواهد داد و مناطق کلیدی مانند پکن، تیانجین، هبی، دلتای رودخانه یانگ‌تسه و منطقه خلیج بزرگ گوانگ‌دونگ-هنگ‌کنگ-ماکائو را خدمت‌رسانی خواهد کرد. شرکت CATL تنها در سال جاری قصد دارد ۳۰۰ ایستگاه تعویض باتری برای کامیون‌های سنگین افتتاح کند.

توسط autokhabari.ir