در بازار ایران، اختلاف قیمت قابل توجهی بین کیا اپتیما K5 و هونگچی H5 وارداتی وجود دارد. واژه لوکس تعریفی مشخص ندارد و برای محصولات مختلف به شکل خاص تعریف می‌شود. برخی افراد، خودرویی با داشبورد چرم و تجهیزات پیشرفته داخل کابین را در کلاس لوکس قرار می‌دهند و برخی دیگر، صرفاً به قیمت تمام‌شده و محصول ساخت یک برند معتبر اهمیت می‌دهند.

خودروهایی که بالای سه میلیارد تومان قیمت داشته باشند، لوکس توصیف می‌شوند؛ حتی مدل‌های ساخت چین و کره جنوبی! برای مردم چین، با وجود دسترسی به خودروهایی از برندهای شناخته شده مثل مرسدس بنز و لکسوس، شرایط متفاوت است.

برند هونگچی از معدود خودروسازان چینی محسوب می‌شود که ویژگی‌های لوکس را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. هونگچی در میان خودروهای ساخت چین، لوکس‌تر و مجهزتر است؛ اما هرگز با مرسدس بنز و لکسوس مقایسه نمی‌شود.

هونگچی یکی از معدود شرکت‌های تولیدکننده خودرو در چین است که با ۶۴ سال سابقه، همچنان فعالیت می‌کند. این مجموعه، هم‌اکنون زیرمجموعه‌ی گروه فاو (FAW Group) محسوب می‌شود و از سال ۲۰۰۹ با تولید مدل‌های مدرن، متحول شده است.

چهار سدان و دو شاسی بلند بنزینی، همراه با دو مدل برقی، مجموعه جالبی از خودروهای متنوع در سبد هونگچی را تشکیل می‌دهند.

کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنه‌های متفاوت، برندی مشهور برای خریدار داخلی محسوب می‌شود.

اولین اپتیما سال ۲۰۰۰ تولید شد. این خودرو از ابتدا، مشابهت فنی بسیار زیاد با هیوندای سوناتا داشت و همین شرایط را تا امروز ادامه داد.

نسل دوم با چهره‌ی مدل ۲۰۰۹ به بازار ایران رسید؛ اما همراه نسل سوم و چهارم بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ بیشترین محبوبیت را کسب کرد.

دستیابی محدود مردم به سدان‌های ژاپنی، مثل تویوتا کمری و هوندا آکورد، هم‌زمان با واردات پرشمار با خدمات پس از فروش قابل قبول محصولات ساخت کره‌، اپتیما را به گزینه‌ای جذاب برای بازار ایران تبدیل کرد.

با این شرایط، شکی نیست نسخه‌ی کیا اپتیما ۲۰۲۴ از نسل پنجم هم، مشتریان پرتعداد با قیمت نجومی داشته باشد.

به طور خلاصه، علاقه‌مندان خودروهای مدرن و طرح‌های خلاقانه، بهتر است کیا K5 جدید با چراغ‌های باریک را انتخاب کنند.

این مدل شخصیت اسپرت و انتقام‌جو دارد؛ اما هونگچی حس کلاسیک با کمی به‌هم‌ریختگی در عقب، تداعی می‌کند.

اپتیما K5 مدل ۲۰۲۵ با LED پیوسته و یک‌خط زیگزاگ شبیه صاعقه ارائه می‌شود.

همچنین، جلوپنجره‌ی سنتی کیا موسوم به دماغ ببر (Tiger nose) در این خودرو استفاده شده است.

در نمای جانبی اپتیما ۲۰۲۴، زیاده‌روی برای خطوط حجم‌دهنده وجود ندارد.

حالت ساده با خمیدگی ملایم درها، به خوبی اپیتما را متمایز از هیوندای النترا نشان می‌دهد.

فرم بدنه، حس یک سدان کوپه یا فست بک را تداعی می‌کند.

دیگر نکته‌ی جالب برای اپتیما ۲۰۲۴، رینگ‌های ۱۸ و نوار کروم کشیده شده از شیشه‌ی جلو تا انتهای بدنه هستند که خلاقیت در طراحی این خودرو را تایید می‌کنند.

در پشت، چراغ‌ها پیوسته و کم هیجان هستند؛ اما حجم‌دهی بدنه برای گلگیر و سپر، جذاب دیده می‌شوند.

برای پلاک و اگزوزها، جایگاه ویژه وجود دارد تا حس اسپرت اپتیما کاملا متفاوت از نسل‌های قبل باشد.

درپوش صندوق به نسبت دیگر اجزای بدنه، کوچک است و همراه شیشه‌ی بزرگ در عقب، باز نمی‌شود.

هونگچی H5 از پلتفرم مزدا GJ استفاده می‌کند و اشتراکاتی با مزدا ۶ دارد.

در نمای بیرونی، جلوپنجره‌ی الهام گرفته از رولزرویس برای این خودروی چینی استفاده شده است.

سدان هونگچی با چراغ‌های باریک و حجم‌دهی چشم‌نواز بدنه، ترکیبی بسیار خوب از حس لوکس اسپرت فراهم می‌کند که در میان خودروهای چینی، به‌ندرت دیده می‌شود.

پشت خودرو، چراغ‌های نسبتا ساده با پیوستگی در وسط استفاده شده است.

حالت بومرنگ طرفین روشنایی عقب، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد و ناهماهنگی در طراحی نمای پشت H5 را تشدید می‌کند.

محل نصب پلاک، خروجی اگزوزها و شکل خاص درپوش صندوق، نکات مثبت این خودرو هستند اما در مجموع، حالت جذاب و نزدیک به استاندارد جهانی ندارند.

به لطف مواد نرم و الگوبرداری از مرسدس S کلاس، حس لوکس در H5 بیشتر از کیا احساس می‌شود.

این شرایط باعث می‌شود علاقه‌مندان رانندگی آرام، در خودروی چینی حس بهتری داشته باشند و طرفداران مدل‌های اسپرت، K5 را ترجیح دهند.

دسته‌دنده‌ی بزرگ و اهرمی، در کنار پنل عقربه‌ای پشت فرمان، کیا را قدیمی و دور از فناوری‌های مدرن نشان می‌دهد.

ساختار کلی در کابین کیا اپتیما K5 و هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ مشابه است.

نمایشگرهای پیوسته روی داشبورد نصب شده‌اند و کلیدهای فیزیکی برای کنترل تجهیزات مختلف، وجود دارند.

مدل‌های وارداتی از این خودروها، برتری هیوندای نسبت به سدان کیا را از نظر کیفیت مواد داخل اتاق نشان می‌دهند.

در اتاق اپتیما ۲۰۲۵ دسته‌دنده‌ی بزرگ و سنتی، بین صندلی‌ها جلو، کاملا توی ذوق می‌زند.

این مورد برای غالب نسخه‌های موجود در بازار جهانی (مثل سوناتا)، حالت جوی استیک و کلیدگردان کوچک دارد.

پنل دیجیتال پشت فرمان برای مدل وارداتی نیز دیده نمی‌شود.

همچنین نمایشگر کوچک ۸ اینچ با کلیدهای گردان طرفین مانیتور، در نسخه‌ی وارداتی کیا اپتیما ۲۰۲۴ کوشا خودرو ارائه شده است.

دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ، حس یک خودروی مدرن را به سرنشینان H5 می‌دهد.

با این تجهیزات، شباهت داشبورد به مرسدس S کلاس و تسلا مدل S دیده می‌شود.

از سویی دیگر، فرمان و دسته‌دنده، شکل کلاسیک خودروهای قدیمی را تداعی می‌کنند.

تودری، بخش میانی داشبورد و کنسول با چرم هم‌رنگ صندلی‌ها ارائه شده است.

سرنشینان جلو، حس لوکس و راحت دارند اما صندلی‌های عقب، نسبتا ساده به نظر می‌رسند.

فضای جلو زانو برای افراد بلندقد در ردیف اول و دوم، بسیار خوب است؛ ضمن اینکه صندوق عقب ۵۵۰ لیتری نیز وجود دارد.

کوشا خودرو، موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۶ نیوتن‌متر برای اپتیما ۲۰۲۴ معرفی کرده است.

گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه فراهم می‌کند و میانگین مصرف سوخت، حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

همچنین در آگهی پیش‌فروش اسفند ۱۴۰۳، کیا اپتیما K5 با موتور ۱/۵ لیتر توربو نیز ثبت شده است.

این مدل ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

عملکرد فنی اپتیما با موتور ۱/۵ توربو مشابه ۲ لیتر تنفس طبیعی است اما مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.

هونگچی H5 وارداتی بهمن موتور از پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربو، همراه ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور استفاده می‌کند.

این مدل، گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته دارد و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

شرکت واردکننده، میانگین مصرف سوخت را ۶/۶ لیتر در صد کیلومتر اعلام کرده که البته غیرواقعی یا مخصوص سرعت ثابت بزرگراه به نظر می‌رسد.

بدون شک، فهرست امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هونگچی H5 برتری واضح نسبت به K5 دارد.

کاتالوگ رسمی هونگچی H5 بهمن موتور و کیا K5 توربو کوشا خودرو نیز قابل مشاهده هستند.

حدود قیمت کیا در بازار چین، ۳۰ هزار دلار است و برای هونگچی H5 نیز ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار پرداخت می‌شود.

هرچند که این خودروها در کشور سازنده، اختلاف قیمت چندانی ندارند؛ برای خریدار بازار آزاد داخل ایران، حدود ۲ میلیارد تومان بودجه‌ی اضافه لازم است تا مالک کیا K5 شود.

اندک نمونه‌های وارد شده از مدل ۲۰۲۴، به قیمت ۵ میلیارد تومان فروخته می‌شوند؛ اما هونگچی H5 موجود در نمایشگاه‌های تهران، ۳ تا ۳/۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

توسط autokhabari.ir